Review: ZineSatuMalam: Pari-Pari

Link download ZSM Pari-Pari:

Salam sore.

challenge baru ni agak mencabar bagi aku yang kurang minat tentang fantasi dan tahyul-mahyul rakyat dan mungkin aku tak dapat memberi review yang bernas. tapi aku cuba interpret dengan sebaik mungkin dan aku sedia dimaki-hamun. zine 51 muka surat memang satu cabaran juga untuk aku menelaah dengan teliti, aku rasa dah macam baca mastika edisi kaum bunian pun ada. haha.

Pari-pari merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang terdapat dalam hutan. Pari-pari biasanya digambarkan sebagai berbentuk seperti manusia, dan mempunyai masyarat tersendiri. Pari-pari dikatakan tidak dipelihara oleh manusia dan dikatakan hidup bebas. Asal mereka tidak jelas dalam cerita rakyat, dengan pelbagai kelakuan, dan bentuk shaitan, atau spesies yang bebas sepenuhnya dari manusia atau malaikat.
(deskripsi Wikipedia)

Ni ke pari-pari?

Special thanks to Mr. Lucifer, design muka hadapan yang hensem.

Aku baca beberapa kali dan aku suka ada illustrasi, meriah. Review dibawah.

1. Nombor 5 oleh Zuliza
Bagi aku ni picisan yang paling logikal dari yang lain, counter-fantasi dan menimbulkan persoalan lalu melaparkan fantasi anda tentang perihal pari-pari yang penuh enigma. sesuai menjadi pembuka selera kerna kalau ditengah nanti ia akan menjadi satu tamparan padu kembali ke realiti. secara peribadi aku sangat suka persoalan nombor 4, satu pengajaran untuk ibu-bapa dan nenek-atok supaya tidak memomokkan anak kecil tentang cerita dongeng seperti hantu kopek, pari-pari gigi dan sebagainya, nanti nak duit punya pasal semua gigi dicabut pakai playar muncung tirus, sapa nak jawab?

2.There is someone like an angel oleh Isha Idiaz
Ah...alegori sebagai appetizer. Ini satu alegori ditujukan bukan untuk kekasih, lebih kepada sahabat rapat dimasa sedih atau sesiapa yang rapat tanpa ikatan romantik. ringan, tepat dan sesuai dengan alegori dan tema. Nice.

3. Anamilla, si pari comel oleh Lieyanna Esmeralda
Mulanya aku dapat bau satu aksi pedophilia inter-species, antara manusia dan pari-pari tapi tidak kusangka mood ZSM Fiksyen Noir masih terlekat kat benak akal Lieyanna, aku dah bayangkan Tooth Fairy dalam Hell Boy: The Golden Army, gore dan comel pada masa yang sama. anda berjaya bermain dengan fantasi dan memanipulasi dugaan pembaca, mengikut persoaalan keempat oleh Zuliza, cerpen sebegini tidak sesuai didodoikan untuk anak kecil.

4. Nukilan Buat Puteri Cahaya oleh Mya Amira
Stu nukilan alegori yang indah untuk Puteri Cahaya oleh Mya. Puteri ini boleh jadi seorang anak mahupun kekasih bergantuung kepada anda untuk menilai sama ada dia seorang bapa atau boifren. Satu puisi murni tanpa asmara dan berahi yang terlampau. sangat indah.

5. Pari Pari oleh Faiqah
Fantasi, harapan dan cinta kalau dikacau, dikocak dan dicampurkan dengan realiti mungkin akan jadi kenyataan. takpa, faiqah, ada pari pari cam gambar kat atas dan puisi ni ada berbaur suicide, masam manis=best. persona puisi ini seperti seorang yang sudah putus asa, hanya menunggu fantasi dan keajaiban yang mengubah segalanya.

6. Pari-pari itu wujud oleh Amalina & benda kecil
Aww, man, kalau didi tu terkencing dalam seluarkan baru lah terbaik. Anak kecil memang selalu nampak perkara-perkara ghaib dan pabila mereka memberitahu tentang itu kepada ibu-bapa, tidak akan diendahkan kerana suara anak kecil sentiasa diperlekehkan oleh orang dewasa yang selalu mahukan logik dan penjelasan disetiap kejadian. dengan anak kecil kita mungkin sudah lama jumpa bigfoot dan segala haiwan cryptozoology.

7. Lucy Si Peri Comel oleh Lavender Harum Wangi
suku pertama zine. JANGAN TERPEDAYA DENGAN TAJUK YANG 'COMEL'. ni lagi satu kes kesan ZSM fiksyen noir yang tak abis lagi atau korang semua memang manusia yang kanibal, sadis dan gore. cerita ni macam cerita rakyat Baba Yaga dan Hansel and Gretel tentang wanita dengan sakti yang mengamalkan kanibal anak kecil untuk memperkuatkan saktinya dan mengekalkan awet muda. hanya bacaan 18 tahun keatas. sekali lagi, baca persoalan 4 semula. haha. tapi memang padat dan diceritakan dengan efektif dan indah.

8. Pari pari oleh Perempuan
Aku meletak persona ini seorang yang nihil atau seorang yang dalam kencah kehidupan yang tidak lagi indah, pengambilan nikotin berlebihan dan putus asa yang amat lalu menidakan segala keindahan alam. kehadiran pari ini mungkin satu jilid baru bagi persona, mungkin satu cinta baru dengan harapan dan masa depan yang gemilang. haha, sangat indah.

9. Pari pari yang terkurung. oleh Amalina & benda kecil
Aku teringat zaman Neopet dulu, ni light faerie in a jar hasil buruan Balthazar. Harap tak bogel pari-pari ini. sangat enigmatik, tragik dan indah pada masa yang sama. simple dan penuh makna.

10. Angel Si Pari Pari oleh Xalleh Razaz
hmm, aku rasa cam cerita superhero-to-be, malang sekali spiderman rogol budak sekolah tapi mati, tragis. aku suka personafikasi zombie dan pontianak, aku faham apa yang kau ingin maksudkan, banyak label yang ko bagi kat sesetengah kumpulan masyarakat, ahli gusti sebagai politikus hendaknya. ini cerita marhaen kota fantasi yang diinspirasi oleh realiti. nice bro.

11. Sang Mimpi oleh Sang Tekukur Jantan
Siapa Dhil Sukarna? Pari-pari dari Jeli? Kolam dihujung lorong hutan bakau? mimpi yang aneh. mimpi basah mungkin, impian lelaki baru baligh. aku kurang faham, plot terlalu pendek. tapi memang heaven lah kalau dapat berkubang dengan pari-pari dari Jeli atau dalam jeli. ehehehe.

12. Wahai Pari-Pari oleh Eszol RAAR
hahaha, pertengahan zine buat aku senyum lepas cerita pari-pari yang gelap.
Persoalan yang tepat kalau boleh satu masa kita bertemu dengan pari-pari nanti, aku paling suka dengan soalan yang "Wahai Pari-Pari kamu punya pari-pari versi Ibrahim Ali tak? Wahai Pari-Pari tak perlu jawab soalan yang tadi kerana saya tahu katak seperti beliau tidak mungkin sesekali menjadi pari-pari." dan aku secara peribadi berharap di dunia pepari golongan pepari saiz ekstra tidak didiskriminasi walaupun tak dapat terbang lama. Sangat tepat dan sinikal. Nice

13. Pari-pari SMS oleh Iqbal Zarin
What the heck, meng? teringat kembali pasal cukai 6% yang baru dikenakan baru-baru ni. Pari-pari tu warna apa? kalau hijau tu pari-pari Maxis, ni mesti warna biru kan? haha. Sinikal dan satire abis, terbaik.

14. Pari pari biru. oleh Rose Merah.
Realiti sentiasa kejam, hipokritikal, kepura-puraan dan tidak adil, itu sebab manusia berfantasi untuk keluar dari realiti. satu ode yang romantis separa tragik, mengenangkan bagai mana manusia mencorak dunia ini dengan kepentingan sendiri dan ketamakan. dunia boleh menjadi satu tempat yang indah jika semua orang memberi ruang untuk memahami yang lain dan sedia berkongsi segalanya secara gratis. Hebat!

15. Kenapa Kau Pari-pari? oleh ThePhyscoDeeDean.
ni kes dengki ni. persona adalah seseorang yang dapat menilai kecantikan dengan teliti dan dia mahukan perhatian yang diberikan kepada pari-pari itu. namun, realiti mampu berikan dia serupa seperti itu jika dia mengabdikan diri kepada sesetengah pihak, kejam bukan? jadi cintai lah diri anda seadanya dan senantiasa ada seseorang yang sangat menghargai anda lebih dari yang lain. satu puisi yang best.

16. Kerana engkau adalah pari pari ku. oleh Isha Idiaz
lagi satu alegori yang indah dari Isha. Mengingati kekasing yang sentiasa menghilangkan segala kesedihan dalam kalbu dan mengukir senyuman pabila memandang wajah si kekasih. kekasih yang sentiasa tersenyum tak kira apa dan hampir ajaibnya dengan pari-pari. hah, magic.

17. Pari-Pari oleh Superhero AL
pari-pari hijau atau dolar amerika syarikat, ni puisi mengenai seorang kaya dan seorang papa kedana dan anak si kaya. mungkin ini ada kena mengena denga cukai 6% baru? siapa tahu kan.

18. Design 1.jpg oleh Akid Evererest
masih terfikir mengapa bidadari itu sampai pinggul saja, come on. nak peha! pujian keatas karakter lelaki yang sangat power dan kepak yang abstrak. tahniah.

19. pariparitipu.jpeg oleh Isaac Ismael
illustrasi mengenai bidadari telah dipanah hatinya oleh cupid, siapa yang menyintainya? outline agak kasar tapi dengan trademark sendiri. rambut, anak panah dan kepak memang superb. nice.

20.Labyrinth Hati Harry oleh Ramona Bunga
Harry bukan good boy yang ramai gadis-gadis idamkan, bad boy yang hanya sesetengah dapat memahami isi hati mereka, satu cerpen mengenai cinta antara bad boy dan seorang gadis, dimana lelaki itu selesa bersama persona dan lelaki itu seorang manusia yang masih perlukan kasih sayang walaupun dengan apa cara. pari-pari itu adalah persona yang memberikan segala daya dan kasih pada lelaki tersebut, walaupun tak berkepak dan boleh buat silap mata, aku yakin bagi Harry dia adalah pari-pari. Nice.

21. Penyakit Aneh di Negara PariZineSatuMalam oleh Linda Zizan
hahaha, sinikal, sakarstik dan memahami, ini apa yang dilalui oleh penulis ZSM setiap kali challenge baru keluar, kadang-kadang last minit tau, takde idea, takde masa, komitmen dengan bini/laki dikala lewat malam. tapi kali ni sebagai reviewer aku dan nk schizo dah ni, 31 karya yang korang bagi semua awesome. tapi pada masa yang sama, terima kasih kepada kontributor semua yang naik psikosis malam aritu. aku dah cam nak muntah darah dan aku dah salahkan zoul dan nasyrun kalau ada yang makan ubat gegat lepas ni. hahaha.
AMARAN KEMENTRIAN KESIHATAN: ZSM BOLEH MENGUGAT KESIHATAN MENTAL ANDA DALAM JANGKA MASA YANG PANJANG. haha

22. Fay oleh Qiez Medusa Ar
"Her sun kissed face pale like a dead surya."aku suka ayat ni. aku rasa ni pasal seorang gadis yang bunuh diri dan kesal dengan kewujudannya tapi aku tak berapa nak faham paragraph 5 yang die amik kasut kuda tu dan "Authority of Verification and Registration of Ethereal Beings". tapi sangat well-written, sangat enigmatic somewhat satu fantasi yang tak berapa nak indah. Terbaik.

23. Sistem oleh Lucifer
Satu cerpen yang boleh dikatakan anarkistik, anti-state dan anti-autoriti. tapi anarki bukan bermaksud tiada etika mahupun garis paduan tapi tiada ketua. peranan Alexial menjadi seperti hantu krismas sangat hebat diceritakan dan Aloysius sebagai anarkis yang sebenarnya masih mencari kebenaran untuk kebaikan sejagat. Aloysius bukan ke nama anak saudara pua chu kang. hahaha. cerita ni setting die cam post-Apocalypse. Nice.

24. Si Pari Pari oleh Johan Radzi.
kan indah kalau semua kejadian bunuh diri berakhir dengan ini. Terselamatnya Bisk dari mati dengan sia-sia dan kehadiran Asha menyelamatkan keadaan macam Knight in shining armour dan damsel in distress plotnya cuma dengan cubaan bunuh diri Bisk. Nice, macam anime Ah! My Goddess pun ade. hehe

25. Hikayat Raja Bukit, Tuan Segala Perang oleh Abu Abbas
come on! tak kan aku nk review aku punya kot. ni tugas Martini Muaz. haha.

tapi ni kosa kata
gameo(greek)=perkahwinan
hetairismos(greek)=pasangan
mana(german;menarch)=kuasa batin
atua(polynesia)=tuhan;kuasa batin
lamellar=sejenis baju besi terdiri dari kepingan plat logam yang ditindih seperti sisik
satir(greek;satyr)=faun;semangat hutan;separa manusia dan kambing

26. Penyampai Hajat oleh oleh Martini Muaz
hahaha, klasik ala anak itik hodoh, sapa nak ditukar jadi angsa putih/swan? bunuh diri atau hidup sebagai angsa? weh, baik bunuh diri. hahaha. kalau dijadikan sketsa/wayang gambar, sure lawak. haha. Penyampai hajat yang hampeh. haha.

27. 1001 Teladan oleh Syafiq Mohamad
ada elemen jack and the bean stalk, cinderella sikit dan ade elemen dadah. walaupun, ada stereotaip karacter gemuk, cerita ini tentang realiti hidup dalam masyarakat yang suka berasuah, membodek, dan kuasa autokrat yang kuat lalu menindas masyarakat kelas bawahan. Nice, aku suka cerita camni, korupsi dan fantasi, satu kombinasi yang unik.

28. Para Pari oleh Nasyrun
ahahahah, karya maha sinikal dan sakarstik. nice bebeyh. aku kalau nk tambah, muka Nathan rompong dan berparut kena cuka getah boleh tak? moral cerita ni pari-pari wanita sangat agresif kalau pasangannya selingkuh terus bankrap dilkerjakan si pari-pari wanita itu.(sama juga dengan manusia) ahaha. menoceng tu part paling best, dah teruk kena pun boleh pikir lagi pasal awek tuh. haha. nice bro.

29. Pari pari susu pekat manis. oleh Zoul Yazix
sape nak pari-pari kalau nak susu teh pekat lemak ber krim? nice, sinikal dan komedi luar norma.

EDIT:
Sorry kepada yang tuannya karyanya dibelakang, cam Zoul, review pendek, aku tengah packing barang nak ke kolej aku sambil bapak aku dah tunggu aku, sempat pulak aku menulis review, bersabung aku ngan bapak aku bagai garuda dan jentayu.

Korang boleh sangat berikan pendapat pasal review aku, kalau ade salah review sume and Martini Muaz, indah kalau ko boleh review aku punya or sapa-sapa yang boleh bagi pendapat pasal aku punya cerpen.

adieu.


9 Responses to Review: ZineSatuMalam: Pari-Pari

nasyrun said...

'aku dah cam nak muntah darah dan aku dah salahkan zoul dan nasyrun kalau ada yang makan ubat gegat lepas ni'

hahahah aku yg sekadar membaca pun dah nak muntah darah, ni kan pula kau yg merebiu haha

boleh, boleh saja ditambah bermandi cuka itu

apa2 pun terima kasih. kamu, sedara, mmg terer

Amalina said...

ya-ya tepat sekali.aku pernah di cili mulut oleh emak aku ketika kecil dulu kerana aku kata aku nampak hantu tapi mata mak aku dan mata adik aku tak nampak hantu tu.
sebenarnya, pari-pari itu wujud adalah adaptasi cerita sebenar.aku hanya tukar nama wataknya kerana itu aku tak jadikan didi terkencing dlm seluar.

terima kasih.walau bagaimanapun pari-pari terkurung itu sememang berbogel tidak seperti yang kau harapkan.

Linda Zizan said...

tau tau je aku buat last minit ..hahaha
siap melutut dengan zoul lagi suruh tunggu aku punya karya ..hahahahaha
btw, thanks yew abu sebab memahami karya gila aku ni,hahahaha

Mr. AL said...

Aku suka no 17.

pari-pari hijau atau dolar amerika syarikat, ni puisi mengenai seorang kaya dan seorang papa kedana dan anak si kaya. mungkin ini ada kena mengena denga cukai 6% baru? siapa tahu kan.

ini pasal toyol.

lavender harum wangi said...

cerita amalina semua-nya realiti yang diubah sikit-sikit untuk kesedapan jalan cerita.. itu aku pasti. haha

nasyrun said...

aku setuju dgn lavender

Amalina said...

kerana aku seorang yang pemalas.hahah

beautiful_rose said...

pari-pari biru...
tajuk sebenar yang telah aku ubah serta watak dalam tu.sebab tengah sakit hati.mengarut banyak terlebih khayal aiseh -__-"

ISHA IDIAZ said...

terima kasih kerana sudi komen karya Isha~ :-)