Review : Aku kan novelis! - Nurul Syahida.

Aku Kan Novelis
Penulis: Nurul Syahida
Terbitan Buku Prima
RM17.90
Sabah / Sarawak RM20.90
Cetakan Pertama 2010
isbn: 978-967-5489-06-8
"Dunia ini adalah rumah sakit jiwa. Gua dan lu juga adalah pesakit gila," jawab Roul.

"No. Dunia ini adalah pentas. Aku penulis skrip dan kau adalah watak yang aku matikan pada bab pertama."

"Tapi lu tak matikan pun. Lu cuma harap lu boleh matikan. Sebab sampai sekarang pun gua masih lagi ada disini. Dan lu masih layan gua bercakap."

Kuketap bibirku. Melayan pemuda ini bercakap hanya akan membuatkan aku rasa makin sakit hati. Keadaan itu kuteruskan sehingga sampai di hadapan bilik editor. Tombol pintu kupulas dan sebelum aku masuk, sempatku menoleh pada Roul di belakangku.

"Mungkin kau bukan watak dalam novel aku, sebab tu kau tak mati-mati sampai sekarang," ujarku sebelum menghilangkan diri ke dalam bilik meninggalkan Roul sebelum dia membalas kata-kataku.

Atas ni antara dialog yang aku suka, yang aku rasa .. sweet! 

Aku ni jenis malas nak membaca, tapi suka menulis. Macam mana lah orang nak baca cerita aku kan, sedangkan aku pun malas nak membaca. Hahaha! Tapi, bila aku dalam bas, on the way pergi or balik kerja, wajib mesti kena ada satu novel. Haha ! Dan antara novel itu 'Aku kan novelis!'.

Aku suka jalan cerita dia yang sempoi dan bersahaja, penulis ni dia mempunyai gaya yang tersendiri dan mempunyai pemikiran yang tajam. Sebab kebanyakkan tulisan dia, banyak mempertengahkan sesuatu yang sudah selalu kita buat tapi kita tak sedar. Kemudian penggunaan bahasa English dia pun bagus. Dan ada scene yang boleh buat aku meleleh, pada mukasurat 436. Lepas tu, ada bab yang lawak, aku memang tergelak seorang diri. Orang mesti ingat aku gila dalam bas duduk kemudian tergelak tiba tiba. Haha ! Aku suka baca ulang kali bila aku rasa nak masuk dalam dunia cerita ni sebab aku boleh rasa yang aku berada dalam dunia Safi dan Iza bila aku hayati betul-betul. Serius aku suka ! Suka ! Suka ! Suka ! Haha Jadi cepat cepat beli buku ni, dan kaum adam, mesti kau orang jarang layan buku macam ni kan? Rugi sangat.

___________

"Sebagai seorang penulis, elemen terpenting yang harus dimiliki adalah keinginan untuk memerhati keadaan sekeliling, memahami dan menjadikan ia satu rangkaian cerita. Melihat sesuatu itu dari dalam dan luar kotaknya. Juga menjadi pendengar yg baik. Aku sentiasa merasa keupayaan itu untuk melihat dunia orang lain dalam satu dimensi yg berbeza, sesuatu yg harus aku banggakan. Novel ini buat Fatimah, Nadiah dan Munira, teman-teman yang menjadi cermin untuk aku sedar diri. Dan buat 'Roul', kau pasti akan tersenyum sinis ketika ini." - Nurul Syahida

___________
“Aku tak nak tahu semua tu.”


“Oh.”


“Habis lulu nak apa?”


“Aku menuding jariku ke dadanya. Dia mengerut dahi.”


“T-shirt gua?”


“Hati kaulah!”


“Yang tu gua dah bagi. Minta benda lain pula.”
___________
  

Direview oleh Linda Zizan


5 Responses to Review : Aku kan novelis! - Nurul Syahida.

zinesatumalam said...

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675489068

boleh didapati di MPH berhampiran, atau order online.

lavender harum wangi said...

roul ni adik beradik zoul ke?

dill said...

saye pun dah bace cerite ni. memang sempoi.

"No. Dunia ini adalah pentas. Aku penulis skrip dan kau adalah watak yang aku matikan pada bab pertama."

pun suka ayat ni. kool!

dill.

Martini Muaz said...

aku pernah baca satu lagi karya penulis ini yang judulnya Plain Jane.

sangat menghiburkan dan aku harap yang ini juga sama (:

Linda Zizan said...

aku nak cari buku Plain Jane dia,
teringin nak baca juga .. huhuhuhu
Tapi tak jumpa jumpa, nak oder online tak reti, haha