Sekuntum Orkid Putih bernama Marcelo

Pernah suatu masa dahulu saya, sekuntum orkid putih bernama Marcelo didatangi seorang lelaki romantis yang ingin melamar seorang gadis yang disukainya. Kata lelaki romantis tersebut, gadis mana yang tidak menyukai bunga, tambah tambah kalau bunga itu sekuntum orkid putih bernama Marcelo. 

Malangnya bila dilamar, gadis itu berkerut dahi sambil bertanya kenapa Marcelo? Kenapa bukan Julia? ataupun Alyssandra? Giliran lelaki romantis berkerut dahi, dia membalas soalan kenapa dengan nama Marcelo? Apa yang tidak kena? Adakah lamaran ini diterima? Si gadis geleng kepala. Katanya Marcelo ini nama lelaki. Melamar dengan bunga yang dinamakan sempena nama lelaki tidak romantis. Yang romantis adalah melamar dengan kamera DSLR misalnya. Ataupun dengan cincin yang tersembunyi di celah celah tempat duduk empuk dalam sebuah kereta BMW 5 Siri hitam yang tergantung papan tanda "Baru lepas bernikah" pada bumpernya.

Lelaki romantis tersenyum, menyelitkan saya, sekuntum orkid putih bernama Marcelo di telinga gadis itu sebelum berlalu pergi meninggalkan si gadis, hanyut bersama angan-angannya.

by zoul yazix, Wednesday, 28 December 2011


6 Responses to Sekuntum Orkid Putih bernama Marcelo

si ngokngek said...

fuyoo,perempuan nie konfom high-maintanence..ceit..

orkid better than bunga taik ayam..hee

perempuan said...

Melamar dengan DSLR.

Okay, bakal menjadi fenomena barangkali.

chqz said...

dah menjadi fenomena pun.

Larasephia said...

Your loss, gadis!

silly girl. Haih

Päk Läng said...

dasar $_$

Maii said...

bmw 5siri..wah sapa yang tanak kan hehe ;DD