Puisi Satu Petang


ZineSatuMalam merupakan sebuah pergerakan penulis dan pelukis yang menghasilkan karya karya yang boleh dimuat turun dan dibaca tanpa perlu membayar pengeras seperti wang ringgit mahupun seekor ayam hitam yang lahir dalam bulan Oktober. Adapun terdapat juga karya karya ZineSatuMalam yang dijual atas dasar rasa tamak mahukan populariti dalam kalangan masyarakat Frinjan setiap bulan, namun kami tetap fokus menghidangkan sajian fiksyen dan non fiksyen untuk tatapan anda secara percuma. Apa pun nawaitu utama ZineSatuMalam tersangatlah murni iaitu menjadi platform kepada penulis penulis kerdil mempamerkan karya karya mereka kepada umum disamping mendidik kedua dua penulis dan pembaca ZineSatuMalam. Tiada syarat khas untuk menyertai ZineSatuMalam walaupun dikatakan kumpulan penulis ZineSatuMalam ini sangatlah bengis dan tidak mempunyai hati perut dalam memberi pendapat, komen mahupun kritikan, jadi mohon sesiapa yang ingin menyertai barisan penulis tetap ZineSatuMalam ini menjemur hatinya sehingga kering. Jangan malu jangan segan untuk sertai kami, sesungguhnya kami ini cuma pujangga pujangga biasa yang bercerita.

Kini ZineSatuMalam melangkah setapak lagi dengan mengadakan sebuah acara kecil kecilan iaitu Puisi Satu Petang (PSP). Puisi Satu Petang ini adalah satu acara dimana sesiapa sahaja tanpa mengenal jantina atau usia boleh membaca puisi bebas di hadapan audiens yang bersedia meminjamkan kedua dua telinganya selama satu petang untuk mencerna segala hidangan perkataan yang diungkapkan. Kalian juga tidak perlu gusar jika hati tiba tiba berdebar debar kerana terfikir yang kalian tidak pernah membaca puisi di khalayak ramai sebelum ini malah tidak pernah belajar cara cara membaca puisi secara formal kerana puisi dan persembahan kalian tidak akan dihakimi dan diberi markah, kita cuma mahu berhibur dan menyalurkan pendapat serta meluahkan perasaan melalui aktiviti membaca puisi ini. Menurut kajian yang telah kami lakukan, setakat tahun 2010 masih belum ada insan yang meninggal dunia kerana tersalah membaca  puisi. Kami mendoakan tahun 2011 tidak akan mengubah statistik tersebut.

Tempat : Taman Tasik Shah Alam, Seksyen 2 (berhampiran
Wet World
Tarikh : 11.12.11
Masa : 4.00 - 7.00 pm

Puisi Satu Petang ini akan diadakan secara santai tanpa mikrofon dan pentas tinggi yang bisa mengundang gementar. Yang membaca puisi akan berdiri dan yang mendengar akan duduk di lantai bumi dengan berlapikkan selipar atau suratkhabar lama yang akan disediakan nanti. Kalau kalian memerlukan prop seperti pedang atau senapang patah ketika membaca puisi, mohon ianya dibawa sendiri dari rumah.

Temanya bebas, tidak perlu risau mencari puisi apa yang harus dibaca kerana dengan izin Tuhan kami akan menyediakan beberapa buah buku puisi sebagai rujukan dan pinjaman. Kalian juga boleh memilih untuk membaca puisi nukilan sendiri yang selama ini diperam di dalam almari.

Puisi sahajakah? Tidak, walaupun aktiviti ini dinamakan Puisi Satu Petang, ianya tidak terhad kepada membaca puisi sahaja, kalian juga boleh bermain alat muzik, menyanyi, membaca cerita pendek, membuat review buku/puisi, bersyarah atau berlakon di hadapan khalayak dengan meninggalkan perasaan segan silu kalian di tepi jalan. Petang tersebut, kita akan menjadi sekumpulan orang yang tidak malu di tepi tasik.

Dan satu lagi berita baik adalah Buku Jalanan juga akan turut berada di tepi tasik bagi memberi peluang kepada kalian untuk meminjam buku buku yang menarik untuk dibaca secara percuma! Jangan lepaskan peluang ini kerana kebanyakkan buku buku yang ada di rak Buku Jalanan adalah buku buku bagus yang susah didapati di kedai buku atau terlalu mahal untuk dibeli dengan duit sendiri. Seperti biasa Buku Jalanan juga akan mengadakan aktiviti melukis dengan menyediakan alatan melukis dan kertas lukisan, juga secara percuma!

untuk pertanyaan lanjut email saja di zinesatumalam@gmail.com atau terus ke wall facebook ZineSatuMalam (http://www.facebook.com/ZineSatuMalam). Semua soalan akan dijawab dengan penuh sopan dan bergaya.

by zoul yazix, Monday, 5 December 2011


8 Responses to Puisi Satu Petang

Abang Zam said...

nanti dah lama lama ada kompeni nama ZMS lah agaknya

haha. bagus bagus

dayya said...

wah jelesnya. dalam masa terdekat nak pergi ke kl lagi, sangat tak mampu lah jawabnya.

btw, all da best. Hope ada lagi sessions macam ni so adalah peluang nak menyelit nanti. hehe.

All da best!

ghost writer said...

aku sedaya upaya menghadirkan diri.wallah!

ami manaf said...

dush!!! masa tak sesuai tapi sangat teringin mahu pergi...

baca puisi? penulisan dalam penterjemah.jiwa aku itu boleh? :)

lavender harum wangi said...

peh peh peh

hanaahmad said...

alahai ruginya. aku berada di seremban pada hari kejadian. hmmmm...

Syf serabai. said...

ini cool!!

Nur Aizureen Md Zahir said...

bunyik cambesh je ! mahu lah !
tapi aku ada event di uitm puncak perdana on that day.
kalo ada kesempatan nnt langsung aku singgah ke PSP yeh :)

*gudluck*