Bila Bulan Berwarna Biru

“ Enn.”

“ Ya.”

“ Sudah tidur??”

“ Hampir.” Telefon bimbit dipegang kejap.

“ Oh..maaf aku ganggu.”

“ Tak apa. Aku sebenarnya tak boleh tidur.”

“ Oh…”

“ Kenapa Man?”

“ Aku bosan.” Jawab Aiman. Enn di hujung sebelah talian juga membisu.

“ Enn, kau bukak tingkap. Sekarang.” Pinta Aiman

“ Bukak tingkap? Kenapa?” Tanya Enn pelik. Namun, dituruti juga permintaan Aiman. Tingkap bilik dibuka. Angin sejuk terasa nyaman membelai tubuh. Enn kembali merebahkan diri di katil.

“ Hehe. Kita sama-sama tak boleh tidur. Mari, aku dodoikan kau.” Jawab Aiman. Ketawa. Enn juga ikut ketawa. Sangkanya Aiman bergurau.

“ Ok, aku mahu lagu Hindustan. Hehe..” Usik Enn.

“ Eh, aku tak tahu lagu Hindi. Lain..lain..”

“ Lagu ‘ Bila Bulan Berwarna Biru.”

“ Ok. Aku matikan talian sekarang. Dan kau, dengar aku dodoikan kau baik-baik.”

Talian telefon dimatikan tanpa sempat Enn berkata apa-apa. Sangkanya memang betul-betul Aiman bergurau. Tetapi sangkaannya meleset. Tak berapa lama, kedengaran alunan suara Aiman bersama petikan gitar singgah di telinganya. Enn bingkas bangun melangkah ke tepi tingkap. Kedudukan biliknya yang bersambung dengan bilik Aiman yang tinggal bersebelahan rumahnya menyebabkan alunan petikan gitar itu jelas di telinganya. Enn kembali ke katil sambil tersenyum.

Malam bulan berendang
Berwarna biru di cermin kali
Mata air memancar
Mengilap mata yang lama kabur

Derita perlakukan
Gerlapan malam
Di kaki gunung bertudung kabus
Syahdu lagu berdendang
Melamar kasih sayup membisik
Membelai sukmaku
Berkurun rindu agak pendita


Lenanya malam itu bertemankan lagu nyanyian Aiman dan patung Spongebob. Juga pemberian Aiman. Spongebob di peluk semakin erat. Enn memejamkan mata sambil tersenyum.

kisah 2 & 3

p/s: ini cubaan cerita ala-ala jiwang aku yang pertama untuk tahun ini...HAHAHA