Kawan bukan calang calang.

Katakan lah kau ada kawan. Kawan kau tu sibuk gila macam wakil manusia yang sedang berunding dengan makhluk asing daripada planet lain, tentang cara cara untuk menyelamatkan batu ketiga dari matahari sebelum ianya musnah akibat kepupusan oksigen dalam udara. Ini bukan kawan calang calang, ini kawan yang jenis kalau kau ada masalah dalam sifir tiga pun kau rasa nak bawa pergi bincang dengan dia. Kadang kadang bukan lah sebab nak selesaikan sangat pun, tapi cuma nak berkongsi rasa biar ringan kepala.

Dia sibuk, dan kau rasa macam nak terasa. Lepas tu kau rasa tak guna nak terasa tapi kau tetap rasa nak buat buat terasa. Lepas itu pun kau masih lagi rasa tak puas hati dengan apa yang dirasa sebelum mengambil kata putus untuk tidak terasa dan berpura pura macam tak ada apa apa untuk dirasa.

Tadi, kau ambil keputusan untuk pergi beli sejenis makanan kegemaran kawan bukan calang calang di pasar malam, kau duduk dalam bilik dan kenang zaman kawan bukan calang calang kau tidak perlu berunding dengan makhluk asing daripada planet lain, tidak perlu bersusah payah menyelesaikan masalah kepupusan oksigen dalam negara dan tak peduli langsung tentang batu ketiga dari matahari.

 Dia cuma peduli senyum kau dan kau cuma peduli senyum dia.

by zoul yazix, Wednesday 4 January 2012