topeng

Satu hari muka aku hilang. 
Habislah, macam mana nak hadap dunia? 
Cermin pun gaya macam tak nak jumpa aku lagi.


Aku tanya kedai-kedai yang dekat, 
nampak muka aku tak?
Kebanyakannya cuma menggeleng, 
tak kurang juga yang buat tak tahu,
anak anak mereka yang bogel tak berbaju 
mentertawakan aku yang tak bermuka ini, 
kemudian ibu-ibu mereka yang membersihkan kencing akibat tawa mereka yang tak aku nampak hujungnya.


lucu, kata datuk nenek mereka pula.

sampai lutut aku lunyai akibat banyak kali tersungkur mencari wajah yang semua cinta,
baru ini satu kali aku melutut sambil menadah tangan,
minta Tuhan kurniakan aku topeng untuk menutup ini ; 
muka yang tak berwajah ini, 
wajah yang tak bermuka ini.


Sudahnya aku punya satu muka ;
Mata yang tak dapat melihat,
hidung yang tak dapat menghidu,
bibir yang tak dapat berkata, 
telinga yang tak dapat mendengar.

Plastik.