Review The Terminal Man Michael Crichton.



Ini memang satu buku yang bikin aku berfikir dengan mendalam. Isinya menceritakan tentang bahayanya mind control kepada manusia.

Harry Benson mengalami sudden violence syndrome, yang membuat beliau boleh bertindak diluar kawalan secara tiba-tiba. Ini menjadikannya sangat merbahaya kepada masyarakat. Oleh itu, sekumpulan saintis cuba mengawal perilaku ganas harry dengan memasukkan elektod-elektrod yang tertentu supaya sifat ganasnya dapat dikawal.

Oh ya, harry juga merupakan seseorang yang mempunyai fobia yang amat terhadap komputer. Didalam delusinya, dia berkata suatu hari nanti manusia akan menjadi hamba kepada komputer. Ketakutan ini, pada si protagonis, Janet Ross adalah berasas. Kemudian dia terfikirkan perkembangan sains dan teknologi yang terlalu maju kehadapan sehingga manusia sekarang terlalu bergantung kepadanya.

Walaubagaimanapun, elektrod tersebut gagal mengawal Harry. Malahan menjadi lebih teruk kerana minda Harry lebih 'gemar' dalam melawan tindak balas elektrod didalam otaknya. Sekali lagi Harry menjadi pembunuh sadistik yang berkeliaran dikota. Untuk menghalang Harry, Prof janet Ross disertai dengan sekumpulan polis cuba menjejaki mesin pembunuh yang mereka ciptakan sendiri itu.

Buku ini sendiri padat dengan filosofi, plot yang menarik, tentang psikologi, tentang bagaimana minda manusia yang tidak terkawal menentang keteraturan. Sistem. Teknologi yang futuristik. Agak berat sebenarnya. Tetapi ia adalah satu buku yang aku sangat recommendkan.

Tapi err, walaupun ketua polis (entah aku lupa namanya) itu semacam rapat dengan Prof Janet Ross, mereka tidak ada apa-apa perkaitan cinta. Ya, tiada adegan-adegan lovey dovey didalam novel ini. Ia satu buku yang diadukan sains dan kekejaman menjadikannya satu buku yang membuat kita terfikir, apakah benar masyarakat kita dikawal mesin?

Kalau kalian nak tahu, Michael Crichton juga penulis untuk novel Jurrasic Park. Alah, yang dinosaur besar makan orang itu? Masa aku kecil aku suka sangat tonton. GRAWR!


One Response to Review The Terminal Man Michael Crichton.

Larasephia said...

masa besar pun aku masih suka tengok dinosour tu makan orang. tapi masa kecik2 dulu siap tengok cite jurassic park ni dari bawah selimut. nampak dinoso tu mcm real gila. haha

macam bagus ini cerita, nanti harus pergi cari.

nice review