Conteng Wall : Menulis

Dayya Dayyanna

Aku tuliskan mutiara kata
dari air mata keresahan,
dan padanya aku susukkan
jiwa beserta sejahtera Tuhan.


Bagaikan fansuri silangkata
terlekat aksara kata dari
balik sebak antara pelepah
kepak milik malaikat.

Terbanglah tinggitinggi
ke syurga.

Sila duhai malaikat,
sampaikan rinduku pada Tuhan.


Wana Wanana
tulis guna hati , baca guna minda .
orang banyak tulis maki sana maki sini , dalam hati ada daki .


-Niya Adriane

‎::


Bidadari berbuai di taman sari,
Bersama sebuah gitar kecil tak bertali,
mendayu irama merdu sang puisi,
berdendang nada irama dari hati.

Ada embun di hujung tari,
ada sendu berbisik sunyi,
langkah bidadari tinggal disini,
menyusuri tiap denai di hati,

gitar tak bertali dicampak,
dicapai pena putih seri,
dilayar ke atas daunan perak,
timbul bait-bait puisi.

dia menulis dari hati,
gabungan padu jiwa,
dia satukan dengan rasa.
dia bidadari penulis penuh dengan ceritera.



-Isha Idiaz

Menulis Dengan Satu Nama
Oleh : Isha Idiaz
*****
Aku mula menulis dengan satu nama,
Satu nama, dua kata,
Isha Idiaz, itulah sebuah nama pena,
Nama pena yang membuat aku memegang tinta

Aku coretkan kisah cinta mereka,
Tidak lupa kisah sedih menghiris jiwa,
Bagi aku menulis perlu rasa,
Menulis perlu jiwa.

Mereka tertawa bila membaca,
Ada kalanya mereka menitiskan air mata,
Aku hanya menulis kisah biasa,
Kisah biasa yang antara kita ramai mengalaminya

Saat aku menulis, aku berkhayal ke alam maya,
Dunia kecil itu aku punya,
Walau ia mengambil masa lama untuk menyiapkan sebuah cerita,
Kerana aku suka, maka aku rela.

Aku mula menulis dengan satu nama,
Satu nama dua kata,
Isha Idiaz, itulah sebuah nama pena,
Nama pena itu yang pernah membuat aku terluka, dahulu, suatu ketika~

*****
©Hak Cipta Terpelihara – Isha Idiaz


-saya tak pandai menulis, tapi saya menaip.
Khrlhsym Tesquefal

-Intan Maisarah
menulis mampu menenangkan jiwa yang huru-hara.
menulis mampu menghuru-harakan jiwa yang tenang.

-Martini Muaz
untuk menulis nama sendiri sahaja suatu seksa
jika jiwa tiada

-Run Aziluz
maka aku tuliskan kisah dongeng cinta kita dengan darah luka dari hati pecah

-Ku Faiz
kepada babi yang suka memaki
baik kau menulis...

-Syafiq Mohamad
lambakan penulis menulis untuk jadi penulis.

-Sarajevo Amira Maisara
menulis itu suatu kebebasan, 
adakalanya menulis itu juga suatu kepayahan,
 
kadang-kadang menulis itu juga boleh jadi kegembiraan,
menulis juga ibarat seorang pejuang yang menghunus pedang ke pihak lawan,
kuasa menulis itu tidak terjangka skalanya, mampu membuat dunia bertukar menjadi huru-hara,
atau membuatkan dunia ceria dan gembira,
menulis juga ibarat manusia,
kan manusia belajar dan terus belajar?, kalau salah kita masih mampu membetulkannya,
kalau benar pun kita digalakkan mengamalkannya,
menulis juga mampu membuatkan hidup kita akan terus hidup meskipun kita sudah mati,
jadi janganlah berhenti menulis selagi kita mahu bercerita dan berkongsi,
menulis itu juga mampu mencatatkan sejarah yang tak ternilai dengan mata wang rupiah, dolar, mahupun ringgit malaysia,
menulis dan menulis itulah kehidupan aku sebagai pemilik kertas, buku dan pensel.
menulis itu suatu kebahagiaan :)

-Abie Nazrullah
Menulis:

Aku nak orang baca cerita aku.
Aku nak diorang suka baca cerita-cerita aku.
Pastu diorang pun ketawa-ketawa.
Kalau part sedih, diorang pun sedih-sedih.
Kalau part marah, diorang marah-marah hempas meja, kerusi, dan almari.
Kalau part serius, diorang pun ikut serius.

Aku nak gak orang tercari-cari cerita aku.
Nak baca cerita-cerita aku selalu.
Bila aku tak buat cerita diorang tanya.
Bila aku tak tulis-tulis diorang minta.

Tapi, cukup ar cerita aku yang popular.
Biar cerita-cerita aku yang jadi bahan bualan.
Aku tak nak ar popular.
Asal cerita aku popular dah cukup dah.
Sebab aku penulis.
Kalau nak popular, aku tukar jadi artis.

-Lieyanna Esmeralda
hari-hari aku menulis....field report, lab report, tender, diari, conteng-conteng buku, bla bla bla...

-Dayya Dayyanna
Aku ini manusia yang berbicara dari tari jari di papan kekunci, menyusun kata-kata buat difahami. Menulis semampu ada, bercerita seenak rasa. Meluah jiwa, berkongsi cinta. Sampai lelah datang. Tapi itu mungkin tidak mungkin.



-Chik Bulat
‎-Menulis.-

Menulis sebagai terapi. Menulis sebagai bakat. Menulis kerana minat. Tapi pernahkah kita penulis semua pernah membayangkan bahawa menulis adalah hubungan jiwa antara penulis dan tulisannya?

-Linda Zizan
Meluahkan perasaan dengan menulis, itu cara saya untuk lepaskan apa yang terbuku dihati, selain memberi pengajaran dan hiburan pada reader dalam setiap cerita saya

-Rose Merah
menulis adalah roh yang di zahirkan tanpa suara.

-Dayya Dayyanna
menulis ibarat kapal terbang kertas, boleh terbang tinggi tapi sekejap. Ditolak angin hilang imbangan. Jatuh pada air jadi rapuh dan cepat koyak. direnyuk buang dalam sampah. tapi itu semua tak penting, sebab bila sehelai kertas sudah jadi lipatan kapal terbang, pada saat ia dilontar pada angin, muka akan berhias senyum kepuasan. titik. 

itu sudah cukup.

-Päk Läng
menulis-nulis
tertulis-tulis
ditulis-tulis

menjadi tulisan

bebas melayang

dalam bentuk 

roket kertas.

-Kenanga Suchi
Aku menulis kerna mulut terkunci.
Terkunci untuk melafazkan kenyataan.
Kenyataan yang harus aku sembunyikan.
Sembunyikan dari mereka semuanya.
Semuanya untuk aku lindungi kamu.
KAMU.

-Mar Chirpy Chummy
kadang-kadang, tulisan yang tidak di intonasikan dengan betul akan membuatkan percanggahan makna. setuju?


-Akuisme Udy
aku harap telah tertulis penulisan kehidupan untuk aku menulis supaya aku menjadi penulis

-Abu Abbas Bin Saleh
setiap strok kekunci papan kekunci
setiap zahrah gel pena
setiap frekuensi kata dan ukulele

tak ada yang sudi

-Abu Abbas Bin Saleh
Kertas ini mengandungi dua soalan.

Kamu dikehendaki menjawab Soalan 1 dan Soalan 2.
Bagi Soalan 1, kamu boleh memilih sama ada menjawab soalan 1 (a) atau 
Soalan 1 (b).

Bagi tiap – tiap soalan, panjang karangan mestilah tidak kurang daripada 80 
patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

1. (a) Suatu kemalangan telah berlaku di hadapan mata kamu. Sebagai 
pemberita, kamu dikehendaki melaporkan kejadian tersebut.
Tuliskan berita itu selengkapnya.

Atau

(b) Kamu ialah seorang peserta pertandingan syarahan di sekolah kamu. 
Tajuk syarahan itu ialah ‘’Tanggungjawab Murid Terhadap Sekolah’’.
Sediakan teks syarahan itu selengkapnya.

2. Kamu leka bermain selepas waktu sekolah. Setelah beberapa lama, baru 
kamu sedar yang kamu telah ketinggalan bas. Apakah tindakan kamu 
untuk pulang ke rumah.

Kertas soalan tamat

-Mar Chirpy Chummy
rasanya diri ni lebih suka bercakap daripada menulis kerana tulisan aku sering di salahertikan. berpunca daripada salahfaham kerana tulisan, memarakkan api2 pergaduhan sehingga sukar untuk di padamkan dan kadang kala tak masuk akal. mungkin itu sebabnya aku sukar untuk menulis lagi. oh, aku yang tak pandai menulis rupanya. heh!


-Rose Merah
aku menulis untuk terapi jiwa 
aku menulis untuk meluah rasa
ini komunikasi melalui minda dan hati.



-Akuisme Udy
dan aku tulis semua kisah ini dengan darah-darah luka yang kau toreh supaya aku ingat kisah ini supaya aku tak siakan darah ini. supaya aku tak menulis kisah ini dengan darah luka ditoreh untuk sekali lagi..

-Afiq Luq
Kalau yang jerit tak dengar, mahu cara bagaimana lagi untuk menyampai? Ya, menulis. Tapi harus diingat, Menulis Itu Bogel, bak kata Zahiril Adzim


-Lieyanna Esmeralda
jika kau katakan aku hanya menulis sampah, jangan baca. penulisan aku hanya untuk mereka yang masih anggap penulisan aku bukan sampah. dan teruskanlah berbangga dengan tulisan permata kau tu...


-Haikal Blank

menulis tentang kesakitan sedikit sebanyak menyenangkan tetapi menulis tentang kesenangan kita mendatangkan kesakitan orang ramai


-Niya Adriane
menulis dengan air mata
pada dingin malam yang ketujuh
kesekian kalinya langit menangis
melihat bidadari patah tak berwarna

dia menulis pada kaca
dia membaca tinta jiwa
dia tangiskan tulisan hiba
ada jiwa yang bisik kan terluka



-Linda Zizan
Aku bukan 'pecakap' yang bagus,
bukan juga penulis yang handal,
Tapi aku menulis untuk luah apa yang aku rasa..
Dan sekarang,
aku rasa macam nak bunuh engkau..
Izinkan aku .. *senyum sinis


-Ist Mein
jangan main main dengan menatang menulis ni...banyak dah kes menulis ni aku dengar cerita..kes menulis ni lah pak sedara mu kedaroh kopi sampai buncit perut bini bini dia...bukan main senyum anak dia time keluar dari perut mak dia...cilakak sungguh..tu x masuk lagi kes mak ayah kita xsempat nak menulis wasiat..sampai keluar air mata dia suka sebab tengok cara kita bergurau senda dengan adik beradik kita kes nak bagi keharete..sejuk perut mak kita beranak ke kita...tapi yang paling best sekali,kes menulis ni lah mak kita jatuh cinta dengan ayah kita walaupun kes tulisan ayah kita lah cikgu potong sokmo markah dalam periksa


-Päk Läng
‎"menulis lah dari hati, agar tulisan kau tak macam puki..."

-Aan Bertukar
new post

*menulis*

publish







NOTAKAKI : pesan ku jangan pernah untuk berhenti menulis