Review: ZineSatuMalam: Fiksyen Noir



salam. 

tugasan yang baru lepas bertajuk 'Noir'. dan ya aku mengaku tidak sempat menghantar karya sendiri, hanya tahu mengomen karya orang saja. tapi tetaplah membaca review ini. dan mungkin ada yang sakit mata melihat tulisan aku yang tidak suka menggunakan huruf besar. tetap sajalah baca review ini. 

'Noir Fiction' merupakan salah satu sub-genre kepada genre 'Hardboiled', yang berkisah tentang jenayah, penyiasatan, liputan akhbar dan semua yang berlaku sekitar, sepanjang dan selepas jenayah itu terjadi. 'Noir' mengandungi watak antihero. untuk definisi lebih mendalam, agak sukar untuk ditafsirkan kerana setiap pembaca atau penulis punya pemahaman tertentu. ah, Google sajalah.

maka selepas membaca sebanyak tiga kali, dan membacanya semula sewaktu menulis ini, secara keseluruhannya aku boleh gambarkan ia sebagai waktu makan aku. intro yang aku suka sebagai pembuka selera. tetapi selepas-selepas itu? 

1. Musim oleh MFaizSyahmi 
musim berputar, kisah bertukar. penulis mengadun ceritanya seperti adunan perfume Anis. ada not atas, not tengah dan not asas. Anis dilahap oleh tujuh makhluk berpenis yang mungkin konco-konco bekas majikannya Akhemal. lalu dia bangkit membalas dendam. penis. organ reproduksi bukanlah asing dalam karya MFaizSyahmi. walaupun timeline dipecahkan, tetapi ceritanya sungguh predictable dan straight forward. dah aku sedikit kecewa kerana Aril belum diapa-apakan.

2. Janji Jari Tengah oleh Ramona Bunga
jujur aku keliru dengan plot cerita ini. penggunaan 'dia' yang tidak distinktif antara watak utama dan kekasihnya. keliru siapa yang ke kedai mamak membeli nasi goreng bungkus yang seterusnya menyaksikan kematian gadis kacukan itu. bagaimana dan bila pembunuh itu menjalankan modus operandinya? siapa pembunuhnya? adakah penulis sengaja mahu main teka-teki atau penulis berharap pembaca memahami? keliru membawa ke perenggan terakhir. lelaki sang kekasih kah yang membunuh? atau si teman wanita? atau adakah aku silap, yang sebetulnya mereka gay? tapi aku puji kematian yang cantik itu. 

3. Sepasang Gaun Merah hadiah untuk sayang oleh Lieyanna Esmeralda
Ray dan Mike. brotherhood bonding yang kuat. dibuktikan dengan kesanggupan Ray mengahwini bekas isteri Mike semata-mata ingin membalas dendam kepada wanita yang membuatkan adiknya gila. seperti Musim, ia terlalu straight forward dan predictable. penggunaan props haruslah dikaji terlebih dahulu. spaghetti bolognese haruslah dihidang sama wain merah, okey?

4.Romen oleh Rokiah Janda
konsep cemburu tanda sayang diketengahkan penulis sehingga sanggup berbunuhan. untuk tambah meyakinkan lagi kasih-sayangnya terhadap cinta hati dan perasaan tidak sanggup berpisah, Rokiah Janda eew makan daging kekasihnya eew...!

5. Aku Sentiasa Berdarah oleh Abu Abbas
aku sedikit tenggelam dalam lubuk harem bila membaca yang ini. mengenengahkan pelacuran, seks BDSM, dadah dan arak murah buatkan ia sedikit lain dari yang lain. pembunuhan berlaku bila watak utama berasa fed up dengan ketakutan yang bertukar kepada kebencian. ah tapi bahasa terlalu sopan. kalaulah ia ditulis lebih eksplisit! selitan puisi Inggeris itu bertindak seperti salt and pepper, penambah perisa. kemon Abu Abbas! cemarkan lagi dengan ayat-ayat kotormu! ini sebuah harem, tahu?

6. Jururawat oleh Oreen Reenbow
gaya penulisan seorang perempuan jelas terpampang di puisi+cerkon ini. emosi sungguh jururawat ini yang sedang memperjuangkan 'girl power'. hanya kerana herdikan, makian dan kekasaran si suami kepada isteri yang setia menjaga di katil wad, jururawat psikopat ini menyiksa si suami perlahan-lahan. hm...okey juga tu. tapi jika dimainkan lagi monolog jiwa jururawat itu, karya ini pastilah lebih lemak berkrim.

7. Noir oleh Xalleh Razax
sebuah puisi yang kemas. 'telanjang' itu sesuai digunakan. tidak terlalu eksplisit, cuma soft porn saja. penceritaan puisi dari sudut pandangan seorang hero. kaki bersalut besi? knight in shining armour?

8. Malaikat Maut oleh Lucifer
Lucifer tidak boleh lari dari watak fallen angel dalam karyanya. penceritaan kemas dengan gambaran cerita yang detail memasukkan minda aku ke dunia filem neo-noir. pengkhianatan agensi terhadap pembunuh upahan mereka sendiri kerana upah lumayan. murah sungguh nyawa, tidak dapat dibeli dengan budi. tapi kematian 'Demak' terlalu pantas dan senang. ah, 75%  ke arah keinzalan. jika ada masa penuhkan lagi 25% itu.

9. Aku Perogol? Kau lah Pelacur! oleh MFaizSyahmi
hm. vagina. sekali lagi, organ reproduksi. pembelaan diri seorang perogol yang menyalahkan mangsanya semula dan menjelaskan bahawa fitrah lelaki sepertinya mahu bersenggama dengan wanita. menyatakan bahawa beliau straight, bukan gay. haha.

10. Jihad oleh Zoul Yazix
Astaghfirullah.
menghalalkan yang haram atas nama perjuangan agama? tsk! Ismel mahu mengubah dunia yang semakin banyak dengan kemungkaran. satu karya yang bertindak seperti air dingin ketika aku menyumbat tenggorok dengan roti mil penuh. refreshing! ringan! padat!

11. Noir? oleh Nasyrun
Joe Olag, perisik bukan kerajaan yang mengintip pembunuh bernama Algojo. karya ini juga membenamkan aku dalam dunia filem, kali ini noir klasik. penceritaan yang punya twist! akhirnya!! gaya tulisan yang menyampaikan maksud Joe Olag dan Algojo merupakan dua jiwa berkongsi jasad sama secara tidak direct ini menarik. tahniah. untuk yang ini, aku lagi 15% hampir inzal. tapi penggunaan nombor 2 untuk kata berganda buat aku terengsa sedikit. jangan malas menaip, walaupun kamu rajin guna perkataan-perkataan rare seperti 'damsel', 'distres', 'trofi gradeur' dan beberapa lagi. 'sheitan'. sengaja atau cuba bersopan? satu dessert yang enak di akhir-akhir.

sekian saja review cacamarba kali ini. ingin aku tekankan bahawa komen-komen di atas tiada kena mengena dengan mangsa-mangsa yang terbunuh mahupun penulis-penulis yang masih hidup. untuk Zoul Yazix yang benci diplagiat tulisannya, mari aku plagiat kamu sedas.

"NOIR"

haha.




9 Responses to Review: ZineSatuMalam: Fiksyen Noir

ahmad said...

noted. terima kasih martini muaz

lavender harum wangi said...

aummm~!!

Anonymous said...

Terima kasih, aku cuba menjengah dunia cerpen selepas ni.

M. Faiz Syahmi said...

mari aku liwat bontot kamu kerana mengatakan cerita aku predictable!

haha.

pasni kena tulis something yg luar dari kawasan tulisan aku lah ye?

pui.

Martini Muaz said...

nasyrun: we educate each other

lavender: hm.

lucifer: i put my trust on you. make me cum.
ehhh! ;p

MFaizSyahmi: bukan. tapi beri variety. barulah orang tak rasa macam makan lauk yang sama. kan?

Martini Muaz said...

review ini cuma pendapat peribadi. aku amatur yang shoot 3gp, bukan yang hi-def.

xallehrazax said...

review singkat yang padat, ummphhhhh!

ahmad said...

amatur yang shoot 3gp
hahha nais

menunggu rebiu seterusnya

In transit said...

noir? hehe aku ingat ini jenama ubat ketiak..so be it, poppuki=noir