Lelaki dua alam.

Siapa tak kenal Syafiq?


Dibukanya kasut lalu bergegas ke komputer yang sudap siap sedia dipasang. Kipas yang berabuk dipasang dengan kelajuan dua. Stokin tidak dicabutkan, malahan dia terus saja melabuhkan punggung atas kerusi. Tangan mula menaip. Tersenyum.

Dalam dunia maya, dia cukup terkenal. Sebagai master blogger yang punya puluhan ribu followers, dia menjadi contoh ikutan antara blogger-blogger yang lain. Mana-mana blogger yang mahu mengecapi kepopularitian yang sama pasti akan meminta 'restu' darinya. Seolah-olah dia dewa. Ya, dia memang pujaan.

Facebook pula dibuka. Nah, lebih dahsyat! Dalam friendlist saja sudah mencecah 2000 friends. Entah siapa entah mana dia approvekan saja. Kadang dia tidak kenal pun. Ah, peduli apa dia kenal atau tidak. yang penting umum mengenalinya. Itu belum lagi wallnya yang sering dipenuhi dengan komen-komen dari laki-laki dan para perempuan yang sebenarnya dia sendiri tidak pernah bersua muka.

"Hows you day today babe?" sebagai misalan. Padahal dia sendiri tidak berbahasa inggeris. Dia hanya tahu menaip, bukan bertutur. Jika mahu cuba, dia terus gagap.

Didalam alam maya, dia artis.

Ajaib.

Sesudah online selama 5 jam, akhirnya dia sudah mengalah pada kantuk. Stoking masih tidak dibuka. Komputer dipadam lalu badan dihumban atas katil. Mata lelap.

Siapa tak kenal Syafiq?

Ya, Syafiq buncit itu? Kau tak kenal? Hisyy, dia tidak tinggi dan kulitnya gelap seperti negro.

Kau perasan di Dewan Makan? Ya, ya dia sering duduk ditepi tingkap dibelakang sekali. Sendirian tanpa siapa-siapa disisi. Kawan? Orang seperti dia mana ada kawan. Lelaki pun tidak ingin mendekatinya, apatah lagi perempuan. Jangan haraplah ada girlfriend. Kawan-kawannya hanya di dunia maya.

Dalam dunia realiti, dia sendirian.


8 Responses to Lelaki dua alam.

hakeem kira said...

niseeeeeeeeeeeeeeeee

Raihana Izzati said...

=.=

headshot.

nub said...

merata rata

PK said...

Syafiq Rahim?

Lucifer said...

nice.

Nur Aizureen Md Zahir said...

err,,mungkinkah blogger2 terkenal yg followers ribu riban mengalami masalah yg sama ?? kehkeh ~! opsss

Sca Ndx said...

headshot buat saya juga

Dark Half said...

realiti dunia maya