Minggu Pantun : Tinggi-tinggi kelapa bali

Tinggi-Tinggi Kelapa Bali
oleh: Yana Mat Shah


Shima duduk tepi sungai. Dia rasa nak menangis, hendak jerit kuat-kuat. tapi suara Shima dah hilang sekejap. Semalam dia da menjerit bentak-bentak jantan sial yang buat nasib dia macam duduk atas bara api.

Shima keluarkan mp3 dari beg. Dia nak layan lagu heavy metal. kasi pasang kuat-kuat dekat telinga. Dengar musik keras. Goyang-goyang kepala. Yeahh yeahh..

Mp3 di on kan. Musik bermula. 

Tinggi-tinggi kelapa bali
Kental berdiri
Akar di bumi
Walau bermusim di terik mentari
Tidak sekali lupakan diri


Eh,bila masa pulak aku letak lagu Melayu ni? Setau aku koleksi lagu dalam mp3 ni semua heavy metal. Gua bekas budak black metal plak. Alih-alih kuar lagu kelapa bali! Shima tekan punat yang ada, nak skip lagu baji amuk tuh.


Bila menari dongak ke langit
Langkah mu sumbang salahkan bumi
Silap sendiri tak dipeduli
Terbiar sudah membuta tuli
Baru tengadah menyesal diri


Wah Wah, bukan sembarang kau ye. Mengata aku. Aku tekan NEXT pun kau muncul lagi? Sudah lah, malas nak layan lagu ni.


Ikutkan rasa kelak binasa
Kerasnya hati membawa mati
Pentingkan dosa sumpah bertakhta
Megah ilusi mejadi mimpi
Panasnya diri bagai dibakar api


Wooi, gua dah betul punya bengang ni. Sikit-sikit wa kasi can sama lu, lu kenakan gua lagi apahal? Gua kasi last can bro, kalau lu wat hal lagi gua campak je barang ni kat sungai.


Tinggi-tinggi kelapa bali
Walaupun tinggi kental berdiri
Tidak pernah lupa diri
Tidak pernah megah diri
Mencengkam akar di bumi

Rimbun-rimbun daun dedalu
Tinggi di atas sombongkan diri
Pandang langit lupa bumi
Menumpang menunggu mati


Peeecccaaahhhh!!!
Shima baling mp3 itu ke batu. Masuk ke dalam sungai.

Tahap sabar gua dah gaban beb! Gua tengah syok nak layan heavy metal, lu bantai kasi gua sindiran metal. Memang tak ahh, mampus kau la. Kau ingat aku pakai sangat mp3 bodoh tu! Sial!

Beberapa hari lepas tu Shima mencari-cari mp3 nya. Die lupa die dah baling kat sungai. Dia lupa dia da hmaki hamun alat elektronik tu yang memasang lagu ala-ala pantun nasihat kat dia masa dia tengah stress itu hari.

Shima duduk teleku kenang nasib yang tambah buruk. Semua sebab ikut hati.

Bila menari dongak ke langit
Langkah mu sumbang salahkan bumi
Silap sendiri tak dipeduli
Terbiar sudah membuta tuli
Baru tengadah menyesal diri..

by zoul yazix, Wednesday 18 April 2012