Minggu Pantun : Leman Koboi Bekas Juara Pantun Peringkat Daerah


Leman Koboi Bekas Juara Pantun Peringkat Daerah
oleh : Pak Lang

Sudah tiga tahun Leman Koboi berkapel dengan Siti Nurfaradila Sakina Hanum. Bak kata orang, cinta pun sudah setinggi gunung-ganang, seluas lautan, sedalam _________ (anda tentukan). Hendak dijadikan cerita jika tak jadi tak ada cerita, pada suatu petang yang redup diiringi siulan dan kicauan serindik pelbagai warna berserta angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa maka terkantoi si Siti Nurfaradila Sakina Hanum yang sedang bergelak-tawa, beretempuk-tampar dengan Abdul si penjual karpet di sebuah taman permainan belakang surau.


Pada mulanya Leman Koboi sedikit hairan, apa kejadahnya Abdul si penjual karpet meniaga di taman permainan belakang surau? Setelah satu jam setengah memerhati barulah Leman Koboi perasan yang Abdul si penjual karpet sedang bermesra dengan kekasih hatinya si Nurfaradila Sakina Hanum. Sebenarnya Leman Koboi ada masalah rabun yang serius. Maka melentinglah si Leman Koboi menyaksikan kejadian penuh tragis itu. Marahnya bukan kepalang, lantas dihamburkan segala kata-kata yang paling kesat sampai satu tahap, rumpu-rumput boleh mati mendengarnya. Nurfaradila Sakina Hanum dan Abdul si penjual karpet yang sedang ayik bergeli-gelian itu terkejut bukan main. Nurfaradila Sakina Hanum kalut betulkan coli dari luar baju kurungnya manakala Abdul si penjual karpet pura-pura membelek karper-karpetnya di atas motor sambil menekan-nekan kalukulator bertenaga solar.


Leman Koboi minta penjelasan tapi Nurfaradila Sakina Hanum kata tak ada apa-apa yang patut dijelaskan kerana dia dan Abdul si penjual karpet tak ada apa-apa hubungan istimewa, cuma sekadar pembeli dan penjual karper sahaja. Leman Koboi sangat kecewa dengan penipuan itu.


Cinta hati di seberang sana
Merentas sungai mendayung perahu
Terbakar kampung nampak asapnya
Terbakar hati siapa yang tahu


…..bersambung