Kami berada di Pekan Frinjan @ Festival Belia Putrajaya!


Hai korang!

Jomlah ke Putrajaya hari minggu ni. Kami berkampung di Pekan Frinjan @ Festival Belia Putrajaya bermula dari hari ini hingga Ahad nanti.

ZSM x Pekan Frinjan @ Festival Belia Putrajaya.
22 Mei - 24 Mei
Datarang Gemilang Putrajaya.

ZSM mempunyai satu khemah besar yang dikhaskan kepada zine, buku buku indie (indie ni subjektif, bero); baju indie dan segala macam produk kecil yang diterbitkan secara kecil kecilan. Kalau anda berminat nak letak produk anda atau kampeni anda, sila hubungi kami di email zinesatumalam@gmail.com. Mention kami di twitter @zinesatumalam kalau ada soalan soalan pendek yang jawapannya juga berkemungkinan pendek. Kami amat mengalu-alukan kalau anda ni jenis seorang individu yang buat zine sendiri atau buat suka suka dengan kawan kawan, nak letak dan jual zine anda di khemah kami. Kami suka orang macam hang, jadi hubungi kami lekas!

Berikut adalah aktiviti aktiviti yang akan ZSM buat di Pekan Frinjan @ Festival Belia Putrajaya 2015;

1. Jualan zine

ZSM telah menerbitkan beberapa buah zine baru seperti

- Mens Rea : zine koleksi cerpen kegelinciran ke zon hitam, nihilistik dan angker. Kegelapan memang ada di dalam diri manusia, ia tak pernah pupus!

- Ortus : zine koleksi sajak, puisi dan catatan yang bermain di dalam tema kebangkitan, kelahiran semula, dan semangat baharu. Jika semuanya pincang, reset sahaja!

- Falsetto : zine campuran cerpen, catatan dan puisi perihal kisah-kisah dari kotak musik/ radio. Sila gunakan frekuensi yang jujur!

- Para Pelukis Air Mata : kumpulan sajak-sajak kemurungan, kehilangan, kematian, dan kesedihan. Kadang-kala, biarkan saja sisi yang lain mengambil alih!

Dapatkan kesemua zine zine baru ini segera sebelum kami rasa malas nak terbitkan dah!

2. Klinik Puisi

Sub-kolektif ZSM, Tanpa Nama akan membuat sesi bedah dan diskusi puisi sepanjang masa acara ini berlangsung! Caranya mudah, bawa puisi anda dan kita bedah & bincang sama sama! Jangan malu dan segan, puisi anda bukannya kena bash pun, kita duduk, bincang apa yang puisi cuba sampaikan dan cuba figure out kalau ada cara yang boleh buat puisi tersebut jadi lagi terkesan.

3. Buang Monster

Diinspirasikan daripada kejadian seorang teman pelukis kami yang sedang menconteng bukunya dengan gambar seekor raksasa, lalu tiba tiba crushnya lalu dibelakang dan kata "buang masa je lukis benda tu", lalu kami bangkit di Pekan Frinjan dengan membuat aktiviti Buang Monster sebagai tanda solidariti. Mudah saja, anda datang dan lukiskan raksasa anda di atas kanvas besar yang kami sediakan. Sertailah aktiviti ini supaya teman pelukis kami boleh kembali bersemangat untuk melukis dan mencintai. Jadi, datanglah dengan bayangan raksasa apa yang anda hendak lukiskan.

4. INi Zine Kita Semua!

Kita bikin zine ramai ramai dan kita tak jual. Zine ini adalah zine edisi istimewa, hanya orang yang menyumbangkan karya yang boleh memilikinya. Caranya mudah, datang bawa karya anda, tak kiralah puisi (kami galakkan bedah puisi ini dulu di Klinik Puisi), cerpen ataupun lukisan. Apa apa saja. Kami akan tampalkan di ruang pameran dan selepas itu kami akan kumpul. Zine ini akan diterbitkan dan diberi kepada kontributor di acara ZSM yang berikutnya. Ikut cara berikut.

Tulis/lukiskan karya anda di atas sekeping kertas (tak kira saiz apa), tuliskan nama dan nombor telefon / email anda di belakang kertas, bawa ke khemah ZSM dan kami akan tampal. Tamat acara, kami akan kumpul dan hubungi semua kontributor.

5. Cerpenis Sembang

Kita sembang hal cerpen la, apa lagi. Sesi ceramah cerpen oleh seorang panel yang dirahsiakan atas faktor keselamatan.

6. Bengkel zine, puisi & cerpen.

Bengkel ini akan diadakan dibawah payung besar di tengah tengah perkampungan Pekan Frinjan. Kami akan bagitahu jadual bengkel.

Selain itu ZSM juga akan membuat persembahan deklamasi puisi, teater dan akustik daripada Ilmudya, seorang jejaka bersuara lunak yang terer main gitar. ZSM juga akan bawa sekumpulan pelajar Fakulti Teater dari Akademi Seni Warisan dan Budaya Kebangsaan (ASWARA) untuk membuat persembahan. Jadi kalau tak mai, jangan nak komen "weh awat aku tak tau ada ni? awat hangpa tak habaq?" di Instagram bila kami upload gambar. Kami habaq dah kat hang.

Datang ramai ramai, lepak di khemah kami. Khemah kami fun!

Macam mana nak ke sana? Haa..ada beberapa opsyen seperti yang tertera di dalam gambar di bawah:



Jangan lupa ya, cari PEKAN FRINJAN. Kami di situ! ^_^


Papehal, kalau sesat ke apa, mensi kami di twitter: @zinesatumalam

Kalau nak info lanjut, boleh rujuk di sini: 
atau 

Jumpa korang di sana! :D