Nazak


aku rindu saat
menulis adalah suatu keterujaan
contengan jadi suatu keseronokan

aku, kau, dia dan mereka
memuntahkan rasa
atas dasar minat yang sama
  
rasa yang menyatukan kita;
cinta pada seni

kini ia seakan pudar
suram seakan tiada bintang
layu kekeringan kasih
jiwa-jiwa kecil gugur
ditiup ego sendiri
dan malam jadi nazak

kita meraba dalam kelam
merangkak atas aspal yang kusam
mencari kata akrab yang mula tenggelam
apa perlu tunggu kepala terhantuk
sebelum tangan kembali tergenggam?
                                                                                       
aku ini manusia tolol
di antara tolol-tolol yang lain

aku fikir;
andai tolol kita itu sehala
masih saja kita mampu ketawa
merai persamaan dalam kekurangan
tapi tolol kita ketabrakan
besepah ke mana-mana

bukan mengemis simpati
cuma ingin saling melengkapi
sulam hati ke hati

aku rindu saat
menulis adalah suatu keterujaan
dan malam menjelma jadi suatu keajaiban

sungguh, aku rindu!



3 Oktober, 2012
3:30 AM