malam saatku sedang menulis tentang kamu dan kamu datang merangkulku dari belakang lalu membaca tulisanku, memberi komen tentang kekurangan ini dan itu, lalu kemudiannya kau mengucup dahiku sambil menghadiahkanku sebuah senyum yang termanis pernah kulihat sebelum kau perlahan-lahan melepaskan rangkul mesra itu dan hilang mengikut tiupan bayu dingin malam, meninggalkan aku keseorangan lagi, menyambung tulisanku tentang kamu

ketika aku sedang ingin menulis sadjak tentang hujan, kau datang menyapaku dari luar jendela dan mengajakku untuk sama merai hujan yang mulai ramai. aku faham oles senyum itu yang berkali-kali meruntuhkan tembok keegoanku yang aku bina lama untuk menangkis senyum-senyum seperti itu. tapi tembokku tidak cukup kukuh menghalang senyummu yang bagaikan peluru meriam yang menghancurkan segenap kota. aku tinggalkan sadjakku kosong tak bertulis dan keluar dari rumah bersama kamu menikmati tiap rintik hujan

kita sama berdansa, bercanda dalam kumpulan hujan sambil memijak lopak-lopak agar berkecai. dan hujan itu makin lama datangnya makin deras, keras hinggakan memedih mataku. dalam tujuh ke lapan kali kerlip, aku lihat kamu sudahpun tiada. aneh! yang tinggal cuma hilaimu yang mesra kudengar bersilih dengan irama hujan dan harum parfummu bersatu dengan aroma hujan. dek mata yang masih berpisat, aku melangkah keluar dari pentas dansa menuju semula ke kubikel separa gelapku untuk menyambung semula sadjakku tentang hujan yang tergendala

ketahuilah sayangku, di sana, sadjakku telahpun lengkap tanpa sebarang tulisan. larik-lariknya dipenuhi oleh aromamu yang masih melekat di badanku. rimanya pula terdiri daripada setiap ekspresi senyummu yang indah. dan ia dideklamasi oleh irama merdu hilaimu yang kuingin dengar tanpa jemu

lalu aku berpikir, tidakkah kamu sendiri adalah sang hujan wahai sayangku?