Di Bulan Ramadhan.

"That's ridiculous." Hudson marah di sebalik skrin komputer riba di atas meja kerja milik Imran. Imran cuma mampu merenung tanpa bersuara. Dalam hati dia merungut, "Satu ofis pun borak guna Skype. Macam la busy sangat. Hekeleh."

"Takkan minah tu tak tahu? We always buy from them. Kenapa tiba-tiba hari ini jadi macam ni? Kalau dia hantar order kita tanpa discount macam biasa pun tak apa. Takkan tak boleh proceed kot? Sekarang macam mana?" Hudson masih berang. Imran cuba memikirkan penyelesaian kepada masalah yang mereka hadapai, sekali-sekala memutarkan pen di jarinya.

"I rasa tu memang tak boleh pergi dah but don't worry, I will fix this. Jangan risau bro. Hehe.." Imran cuba menenangkan Hudson.

"Don't bro me until you fix this. Kita masing-masing dah diberi tugas and clearly, you haven't done your part." kata Hudson dan sebentar Skype session mereka tamat. Imran masih duduk di kerusinya, matanya curi-curi memerhati rakan setugas lain yang sedang tekun melakukan tugas masing-masing. Matanya berhenti di sudut di mana terletaknya bilik pantry. Dia melihat ke arah jam dinding di depannya.

"Hmmm, sempat kot." Imran mencapai telefon dan mendail nombor untuk dihubungi.

"Hello, it's me again, Imran. The person who call earlier."

"Oh, hello again Mr.Imran. How can I help you? Kalau berkenaan order tadi, kita memang tak boleh proceed sebab order dah closed." kata suara di hujung talian.

"You mean there's nothing you can do at all? Penting ni. Kalau tak ada diskaun macam selalu pun tak apa." Imran masih mencuba.

"No, sir, there's nothing I can do. I'm so sorry."

"Well, tak apa lah. Thanks." Imran meletakkan telefon, menggigit jari sebelum mencapai semula telefonnya.

"Hello, mak. Mak, Raran ni. Mak dekat mana?"

"Ya Raran, mak dekat rumah. Kejap lagi nak pergi bazaar beli juadah. Kamu balik makan ke tak?"

"Tak balik. Berbuka dengan budak-budak ofis hari ni. Mak, dekat bazaar tu ada jual nasi beriyani kambing tak?"

"Ada, kenapa?"

"Saja tanya. Ok mak, jumpa malam nanti, bye." Imran meletak kembali telefonnya sambil melihat semula ke arah jam dinding di depannya. "Hmm, sempat ni, sempat."


*****


"Hey semua, jom ke bilik pantry. Kejap lagi nak berbuka." laung Imran dari bilik pantry. Maria orang yang pertama bangun dari kerusinya dan berjalan ke bilik pantry. Maria menjenguk dan melihat ke dalam bilik pantry. Dia kehairanan dan merenung Imran yang tercegat di pintu. Dia tanya..

"I thought we're having pizza for berbuka today, no?"

Imran mengeluh;

"Order dah tutup Maria, dah tutup..."

"Habislah kau Imran. Ihiks." Maria ketawa.