Archive for March 2012

Reviu cerpen Cethu dan Barista Cinta (FIXI)

2

Sebenarnya, ini bukan reviu. Tipu sahaja nama reviu di tajuk ni. Aku lebih kepada nak bercerita tentang apa yang aku lihat di dalam kedua cerpen ini seperti yang dipinta oleh kedua-dua mereka - Nabila Najwa (Cethu) dan Barista Cinta (Lord Zara).

SPOILER

Cethu:
1. Olahan cerpen ini dikayakan dengan bahasa sebarang di mana ia punya 3 bahagian pertama lenggok bahasa Indonesia dan bahagian terakhir adalah dalam bahasa tempatan (bak kata Fadz; ia disengajakan perubahan bahasa itu untuk menampakkan kontradiksi ruang latar atau pun si protagonis di mana aku menyetujui-nya.)
2. Reviu Fadz (http://fadliakiti.blogspot.com/2012/03/ulasan-ini-buat-nabila-najwa.html) aku kira sudah cukup lengkap untuk menggambarkan cerpen ini, tafsirannya dan penghayatannya.
3. Jujurnya, Cethu adalah cerpen yang telah butakan mata saya dari melihat cerpen lain, kerana ia bijak menyiratkan rahsia yang sebetulnya tabu; di mana ia adalah tentang cinta sejenis kedua-dua watak yang terbabit di dalam cerpen ini. Mengapa aku cakap macam tu? 
Watak 'aku' sudah ditonjolkan jantinanya pada bahagian pertama cerpen, "Aku adalah perempuan dengan seribu keresahan." Dan watak 'kau' ditonjolkan pada ms 102;
 "...keluar masuk liang senggamamu (vagina),"
".... payudaramu;"
"Kau adalah wanita dengan seribu keindahan."
Jelas kedua-dua watak pernah mempunyai hubungan yang rapat tapi hanya tinggal kisah melalui ayat, "Kita pernah menjadi gema yang saling bersahutan."
4. Kenapa aku katakan si penulis sangat bijak menyiratkan rahsia yang sebetulnya tabu? Pada perenggan ke-lima dan ke-enam ms 101;
".........Kau memainkan jari telunjukmu di permukaan hampas kopi.
     Malam ini di bilikmu, di tengah kerumunan awan yang terbentuk dari asap rokok dan ganja, kau lakukan hal yang di permukaan yoni."
Bak kata Nabila Najwa, yoni itu vagina (bahasa sanskrit). 
Perenggan pertama ms 102;
".....Malam itu pula jari-jarimu dengan cekap menari keluar masuk liang senggamamu sendiri." Yang aku tafsirkan sebagai onani(?) lalu watak 'aku' dan 'kau' bercanda menguliti masing-masing di atas ranjang.
"...Lidahku menirukan corak-corak memutar di perut dan payudaramu; panjang, pendek dan titik-titik berganti-ganti." Dengan lidah menggantikan pencungkil gigi pada hampas kopi, dan hampas kopi yang dicorak-corak adalah tubuh pasangan.
5. Aku melihat cerpen ini adalah flashback keindahan perhubungan di antara 'aku' dan 'kau' sewaktu di negara seberang belajar dalam bidang kedoktoran; pada ms 100 perenggan pertama; dia sanggup mengukirkan nama 'kau' di pahanya sehingga berdarah, sebagai tanda cinta di antara mereka.
6. 'Aku' semasa di sana masih tegar lagi meghisap rokok, tetapi mulai berhenti; apabila 'aku' memutuskan kisah hanya tinggal kisah, tetapi hati masih ada 'kau' yang ter-tatu utuh.
7. Kesimpulan?  Buat apa kesimpulan, ini fiksyen yang aku mahu layari imaginasinya serta keindahan susunan kata-katanya. Aku baca 3-4 kali, cerpen ini, untuk memahaminya.

Barista Cinta:
1. Ia punya 5 bahagian; yang hanya dapat dileraikan kisahnya pada bahagian akhir.
2. Mengikut Lord Zara, perenggan pertama (perbualan) adalah 'based on true story'.
3. Cerpen ini digarap untuk 'berkomunikasi dua hala' dengan pembaca-nya. Aku tak pasti 'term' yang tepat, tapi semacam begitu-lah. Semacam bermonolog kemudian dibawa ke perspektif orang ketiga.
4. Bahagian pertama adalah aroma perbualan tentang cinta lalu seperti kamera (view maksud aku) dialihkan terus tentang si Zuyyin, barista yang berambut ala Cruella de Vil, bermonolog sendiri, tentang keadaan sekelilingnya dan tentang cinta. Lalu dimunculkan watak lelaki yang bertag nama - Affan.
5. Bahagian 2; seperti bahagian 1 yang 'berkomunikasi dua hala' pada perenggan pertama dan kedua; ia tentang derita dan kebahagiaan. Lalu kamera dilarikan pada watak Auni yang dikasari suaminya yang lebih suka mendera jika permintaannya tidak dipenuhi. Kopi hanya lah salah satu perkara yang menunjukkan si suami akan men-tangan-kan isterinya jika apa yang dia nak; tidak dilunaskan, sebagai suami diktator.
6. Kicauan burung/kicauan burung biru pada bahagian 3; dimaksudkan sebagai 'twitter'; tentang Zuyyin yang merupakan penggemar kopi sejak di universiti. Lalu perenggan-perenggan seterusnya tentang dia yang gemar menonton gelagat manusia melalui twitter/realiti. Kemudian, Zahrin, kembar lelakinya (Zuyyin adalah perempuan dalam cerpen ni) ditonjolkan sebagai seorang pengguna teknologi dan juga laman twitter (nampak tegar pengaruh twitter pada si penulis nampaknya). Affan (aku kira sebagai watak antagonis di dalam ini) muncul, dengan si Zahrin mengatakan secara jelasnya, Affan itu seorang imam - imam muda.
7. Bahagian 4 asalnya certot yang telah memenangi buku Tabu, di mana aku suka cara dia menggarap certot ini cuma mungkin penulis terlepas pandang; yang tajuk kecilnya adalah Tabu dan Imam Muda tetapi pada ms 113; 
"....Uban yang penuh di kepala ditutup kemas."
8. Bahagian 5 mengungkapkan keseluruhan cerpen, dan ya, aku sukakan kepadatan bahagian 5 ini, dan kesinisan tentang imam muda yang bernama Affan dengan air maninya; meleraikan seorang manusia yang menjulang agama secara luaran tetapi terlondeh kainnya, terlihat alat kelamin yang menjadi pemacu nafsunya.

Sekian, 'so called' reviu dari klan Zine Satu Malam.

L.A



Doppelganger.

1

"Cepat bawakan aku lari daripadanya." pohon Julia dengan wajah yang cemas.

Tanpa amaran, sebutir peluru melayang menembusi kepala seorang kanak-kanak yang sedang bermain belon satu meter disebelah kita. Darah terpancut dan otaknya lebur. Sejurus selepas itu, jeritan seorang wanita mengisi ruang bunyi yang hiruk pikuk tadi. Aku pantas memimpin tangan Julia, mencelah masuk kedalam khalayak padat di pasar malam. Moga-moga dapat lari daripada pembunuh yang memburu kita berdua.

Julia kelihatan kurang selesa dengan tengikan bau ikan dan sayur busuk disekitar. Kami melangkah deras. Ada beberapa ketika kami berlanggar bahu dengan orang-orang lain. Sesekali, aku menoleh ke belakang, melihat pemburu nyawa kami semakin menghampiri dengan pistol ditangan kanannya.

"Berhenti!"

PANG!

Satu tembakan dilepaskan ke udara. Mereka yang berada dipasar ketika itu cepat-cepat tunduk meniarap, bimbang sekiranya mereka pula yang menjadi sasaran peluru yang seterusnya. Ada yang bertolak-tolak, menarik-narik. Keadaan sudah tidak terkawal. Seorang ibu disebelah aku tangkas mendukung anak kecilnya, naluri untuk melindung anak dari bahaya.

Dalam keadaan yang sesak, fikiran aku berserabut. Wajah Julia pucat lesi. Kami berjaya meloloskan diri daripada pasar tadi dan kini sedang berlari menuju ke stesen LRT. Syukurlah kaunter membeli tiket lenggang.

Sesudah membeli tiket, kami duduk diatas bangku menunggu ketibaan tren. Menurut papan tanda, tren yang seterusnya akan sampai dalam masa 2 minit lagi, tak lama. Aku menghela nafas lega.

"Kenapa, kenapa dia kejar kita?"

Julia tak menjawab. Senyap. Dia menoleh kebelakang untuk pastikan kami tidak diekori. Kelibat pembunuh tadi sudah tidak kelihatan. Ghaib.

Julia mengambil tangan aku, diramasnya lembut. Aku menatap mukanya yang pucat tadi, kini sedikit tenang. Pipi putih gebu-gebunya membentuk lesung pipit bila dia senyum. Pada saat itu, aku pun terasa indah. Seolah-olah tiada apa-apa lagi yang menghantui walhal beberapa minit tadi, kami berlari-larian seperti pelarian mangsa perang Bosnia.

Tren datang.

Aku berdiri, diikuti Julia. Berpegang tangan erat. Beberapa orang bersesak-sesak mahu merebut tempat duduk. Kami tak pedulikan sangat tentang tempat duduk, asalkan sempat naik tren dan asalkan kami berdua ada disisi masing-masing sudah lebih dari cukup. Aku cium dahi lembut Julia, dia membalas senyuman tulus.

Aku membayangkan hari-hari aku bersama dia nanti, di kampung bersebelahan pantai. Tren ini akan membawa kami jauh daripada kota yang kejam ini menuju ke halaman yang damai. Disana, aku dan dia meniti alam tua, membesarkan anak-anak tercinta. Duduk bersama diaatas batu sambil mengira waktu senjanya alam. Disana nantilah aku akan habiskan sisa baki hidup bersama seorang bidadari.  Ah, terlalu indah!

Pakcik berserban didepan kami menunjukkan muka kelat.

Tiga saat sebelum pintu tren ditutup, pembunuh yang memburu kami tadi muncul dari hujung kaunter. Wajah bengisnya menunjukkan dia belum berputus asa. Dia berlari meluru kearah kami sambil pistolnya digenggam kuat.

Aku tidak dapat mengingat butir-butir yang berlaku pada hari Selasa itu. Kedengaran bunyi tembakan yang kuat, jerit-jerit ketakutan orang disekeliling, dan apa yang aku tahu, Julia sudah terbaring disebelah berlumuran darah. Mungkin sebelum pintu tren tertutup, si pembunuh tadi sempat melepaskan tembakannya.

Tren bergerak meninggalkan stesen.

Aku sentuh tubuh Julia, semakin sejuk. Nafasnya semakin surut. Wajah cantiknya semakin pudar. Aku soal dia, "Siapa lelaki yang memburu kita tadi?" Pakcik yang beserban tadi datang cuba membantu. Sayangnya, dia bukan doktor. Lagipun ajal Julia memang tidak dapat diselamatkan lagi dalam keadaan yang parah seperti ini.

Julia pandang tepat kemata. Matanya penuh sakit dan sengsara. Dia cuba berkata sesuatu, tetapi samar-samar. Dengan baki tenaga yang tersisa, Julia menghampiri telingaku seraya berbisik enam buah perkataan yang aku tidak akan lupa sampai bila-bila.

"Itu adalah kau yang satu lagi."


Dalam Kalut Ribut Hasyim Bazooka Terkencheng Dalam Seluar #3

1

betis Midah Lenggok licin. macam diguna Veet. Hasyim Bazooka nampak sehelai batik terlucut, tersungkur di hujung kaki Midah Lenggok. kemudian celana dalam Midah Lenggok yang berwarna hitam. seterusnya kutang warna sama. gumpalan kain itu disepak Midah Lenggok, tepat ke lubang di mana mata Hasyim Bazooka mengintai.

walaupun lubang itu kecil tapi bau Midah Lenggok  menusuk rongga hidung Hasyim Bazooka. bau bunga kemboja. harum. misterius.



Hasyim Bazooka terasa segala bulunya meremang. adakah dia berdebar-debar untuk meroket Midah Lenggok? sungguh aneh rasanya. seperti ada mata memerhati, saja.

bunyi pintu dibuka dan ditutup beberapa kali mengetuk lamunan indah Hasyim Bazooka. dari sudut rumah itu dia ternampak pintu dapur terbuka. cahaya lampu malap menerjah keluar, menyelimut siluet berbentukbadan menggiurkan untuk seketika sebelum hilang.

Midah Lenggok berkemban tuala saja keluar ke jamban yang terletak dalam lima meter dari pintu dapur. bunyi selipar jamban gadis itu yang diseret menggegar jiwa Hasyim Bazooka. tekadnya lebih padu. bagaimana sekali pun, apa pun cara akan diragut kegadisan Midah Lenggok, gadis paling cantik kampung itu.

dengan lutut sedikit ketar, Hasyim Bazooka merapati pintu jamban yang dalamnya diterangi sinar lilin samar-samar. memang menguji kesabaran. kalau perempuan lain, Hasyim Bazooka tak tunggu lama. dia terus terkam saja. tapi untuk Midah Lenggok lain pula. biar dia nikmati tubuh perawan Midah Lenggok dengan matanya dulu, barulah...Midah Lenggok membelakangi intaian Hasyim Bazooka seraya menanggalkan tuala separuh jalan. terserlah belakang badan yang halus kulitnya.

oh Midah, cantiknya! 

"abang Hasyim ke tu?"

Hasyim Bazooka pekup mulut. mana tahu itu dia? adakah pujian penuh nafsu tadi bergema keluar dari mulut juga?

"Midah tahu, abang Hasyim kan? hihi, abang ni malu-malu pula sama Midah." kata Midah Lenggok dengan suara lunak tanpa memandang ke arah intaian Hasyim Bazooka.

bunyi cucuran air jadi selingan antara dialog bisu Hasyim Bazooka degan suara lunak merdu Midah Lenggok. "Midah sudah lama tahu abang Hasyim mahukan Midah. kalau abang Hasyim berani, masuklah. Midah juga sudah lama tertunggu-tunggu akan abang."

dengan nafsu membara, Hasyim Bazooka menolak pintu jamban yang sengaja dibuar tidak berkunci...





...tahan dulu. bersambung. hihi....


Tak pasti.

2

"Ia berkali-kali mencuba bunuh diri, termasuk dengan cara mengikat belati pada gagang pintu yang menggerakkan kematian secara hidrolis, tapi selalu gagal. Maut menjadi lelucon di sini".

Direnungnya tulisan di dinding itu. Dahinya berpeluh. 

Kalau lari?


Ataraxia.

0

Those vivid, painful memories,
Of my almost-a- groom
I immortalized into a mere piece of plume
Which I later put beside the mirror in my room
To reminisce the sweetness as they presumed
And from the coral colored ray hope will loom
To hatch the stubborn cocoons of gloom
May by sunrise, poison ivy and lilies bloom
Sprawling on the ground that was once doomed.

Though I might be dead, buried without a tomb
I'll still be a placid fetus in a maiden's womb.

by Qiez Medusa AR,


Dalam Kalut Ribut Hasyim Bazooka Terkencheng Dalam Seluar #2

2

Midah Lenggok menjeling manja. sengaja bibirnya yang lebih seksi berbanding pelakon-baru-yang-tak-berapa-nak-berbakat Kilafairy dimuncung sediki ala Marilyn Monroe. sampai sahaja Midah Lenggok di hadapan Hasyim Bazooka, satu senyuman diberi. terserlah lesung pipit kiri kanan Midah Lenggok. terpengsan ahlil mesjid Kampong Seri Merenek dikerjakan senyuman itu. dan secepat itu juga anak dara itu berlalu pergi, meninggalkan Hasyim Bazooka hampir kesawanan.


Midah muncung sedikit, bagai mencium angin

setelah susah payah berjalan terkepit-kepit pulang ke rumah setelah gagal menyetat motosikalnya, Hasyim Bazooka tidak terus ke bilik ayer seperti biasa. ya, biasaya setelah bersiul-siul melihat gadis cantik Hasyim Bazooka akan masuk ke bilik airnya, memicit mandian buih Dettol Cool ke tapak tangan dan bermulalah aktiviti kurang senonoh sehingga dia inzal. kali ini lain. kali ini Hasyim Bazooka duduk di beranda mengatur strategi.

ya, azamnya untuk menjadikan Midah Lenggok mangsa nafsunya akan dia laksanakan.

malam ini akan dia mengerjakan Midah Lenggok seperti seekor kuda jantan baka Arab melahap lobak merah. malam ini akan dirembes segala air dari tubuhnya kepada Midah Lenggok. malam ini malam penentuan! kalau bukan malam ini, mungkin Hasyim Bazooka akan mati terbeliak mata kerana tidak terlunas hajat.

malam itu, selepas masyarakat Kampong Seri Merenek ke mesjid menunaikan solat Isyak, Hasyim Bazooka terhendap-hendap di rumah Midah Lenggok yang didiami gadis itu dengan neneknya Tok Jurah yang juga pernah menjadi mangsa Hasyim Bazooka beberapa tahun lalu. namun diketahui umum bahawa Tok Jurah sedang berada di Mekah menunaikan umrah sambil membeli-belah.

maka mengendaplah Hasyim Bazooka akan Midah Lenggok yang ketika itu sedang mahu ke jamban untuk mandi. Hasyim Bazooka tak nampak semua. cuma nampak kaki saja cukuplah. itu pun bisa buat Hasyim Bazooka berimajinasi.

kaki Midah Lenggok separas betis itu masih berbalut kain batik. dalam samar lampu kuning bilik Midah Lenggok, Hasyim Bazooka menyaksikan pertunjukan 'strip tease' kata omputih.

bersambung bung bung


02 - SPINNEY SUPERMARKET

0

ep. [01]

__This story is written by an anonymous.


Firdaus Mike, 29 April 2009

It was lousy in Mirdiff, Dubai as far as I could remember. It wasn't too cold, but the sun still wasn't out, and there didn't look like there was anything in the Mirdiff Mall except dog crap and globs of spit and cigar butts from old men, and the benches all looked like they'd be wet if you sat down on them. It makes you think too much. It didn't seem like Christmas was coming soon, or any other holiday this goddamn Dubai may have, it didn't seem like anything was coming.

But I kept walking around the Mirdiff Mall anyway, because that's where Julia usually goes when she's having a day off from work. She likes to sit near the tree, somewhere inside the huge arena of outsiderness, where you can see those big Arabic people walking here and there, with their shopping grocery bag, with plastic labelled 'Spinney Supermarket'. Who knows what's inside the plastic bags of those Arabic's? Might be that rice yogurt that Julia and her colorful friends Sophie, Vera and Lemon, and not forgetting Xiao Fei loves the most.

When I got there, though, I didn't see her around anywhere. Not even the girls. There were a few European guys with their chicks around, sipping coffee at that  Coffee-shop where I seem to remember some time me and the big boss around discussing about some goddamn tender or something. there were a lot of people, but no Julia.

Even though it was Friday, and Julia might not be here with her colourful friends or anything, and even though it was cold and all lousy out, I walked all the way through the  arena over to the Spinney Supermarket. I knew that Supermarket route like a book. Julia was working with me in the same stuffy office when I was in Dubai, and we used to go to this Spinney Supermarket all the time. Sometimes, we had this wonderful van driver, the guy which name I have completely loss of memory of, which no short of wonderful character of he is, i pardon, which would gladly drive us with the company van to the old Spinneys Supermarket near damn all the time.

Sometimes we look at the beautiful and good smell cakes that were placed at the entrance, with lots of colors, rosemary, pink, and all those rosy stuffy things which girls and kids like on the cakes. Sometimes I would wonder at the cakes that was just being cooked seconds ago. I don't know, but the aroma itself would have me bleeding to death just to get the taste out of it. If it weren't to save money the girls those rice pudding yes. The cakes, the breads, in the stuffy straw baskets and stuffs like that. I get very happy  when I think about it. Even now.

Then the girls would be running down the aisle to look out for the rice pudding. Hell, till now, I could never remember what kind of brand the girls like. I only know it's rice yogurt, but god, look at those million types of yogurts and puddings, and ice-creams and all those sweet frozen stuff you can think of. Men might be born as a hunter, but these girls sure can hunt rice yogurts better than me. I wonder. Maybe they could just remember the sweet taste as it melts  in their mouth whenever they put their finger on each rice yogurts there.

One of the weird thing at Spinney Supermarket is it will always had a lot of candy and gum and all that sweet smell stuff, and the inside of the supermarket had such a nice smell. It always smell like it's raining outside, and even if it wasn't, that you were in the only nice, dry, coziest place in the entire universe. Might be that Heaven
or Paradise would be like this. Might be even better.

Usually the girls will go there first, with me following from behind. Most of the time i wandered alone like an alien looking for the lost spacecraft inside that Spinney Supermarket. And most of the time I would be looking at Julia. I always wanted to hold her hand, but my hand was always sticky or smelly the smell of cigarettes or maybe just don't wanna frightened Julia. I might ask support from Vera and Sophie, and especially Xiao Fei though, after bribing them with those sweet sticky rice yogurt. But it didn't happen though, and somehow in my frustration, i'm glad it didn't.

I still remember the last night I was in Dubai. My last flight back to Malaysia was 6 pm the next day. The night before, I had this urgent surge through my blood. I wanted to see her. I wanted to see Julia's face. Be it ever for the last time. I checked my pocket, and what a disappointment, just a few bucks left. It was the longest 3 minutes that I ever felt in my life. I wanted to see her, please, let it be for the last time. And God was so nice to me, reminded me I had a spare hard disk in blue corduroy bag. I phoned Kamel, a Malaysian friend, asking him for few hundred, and I will spare him my hard disk. And the transaction happens so smooth like a robbery in the bank.

I called Julia, saying I wanted to see her for the last time and all those emotive dovey dovey things. I held for a taxi and waited for her at the office.

The next thing we knew we were in that park again at Mirdiff Mall. Near the Spinney Supermarket. I ran over inside the Spinney Supermarket to buy her that rice yogurt. That last rice yogurt, I'm sure I'll pay a million bucks if I had to.

And so we walk down the park. We exchange non-sense throughout, watching kids running here and there like mad. The bloody dirty bench seems like the most beautiful chair ever created on this goddamn earth.

And then we walk together towards the Spinney Supermarket. This time, I hold her hand. She just keep silent about it.

We walk towards the aisle. As we reached the cake section, her phone rang.

She answered in Chinese. Then all of a sudden I feel the most strangest thing I ever felt.

Julia : Firdaus, the boss called. I had to go now.

I didn't let go of her hand.

Julia : Firdaus, I'm sorry, but I really have to go. The boss is having a company
        dinner tonight. I have to be there.

I didn't let go of her hand.

Julia (with icicles from her eyes) : Firdaus, you are my best friend. The best I ever knew.
                                     I wish you someday that you found the one for you.
                                     I know you would.
                                     But really I have to go.

My clutches weakenes.
She had her hand let go from my clutches.
Then she put her fingers on her cheeks and place it on mine.

Julia (running) : Goodbye, hope to see you somewhere.
                  Write to me often will you?

I stood there like an idiot inside that Spinney Supermarket. In that instant, the smell, the touch, all the five sensors stopped. Everything stayed right where it was. Nothing moves. The strangers, the shoppers, the cashiers, the workers,the sweet cakes, the rice yogurts, the sweet smell. It just stopped. And as soon as I realized, nothing ever changes. Really nothing changes. The strangers, the shoppers, the cashiers, the workers, nobody was different. The only thing that was different was me.

To be continued...


Dalam Kalut Ribut Hasyim Bazooka Terkencheng Dalam Seluar #1

3

Hasyim amat gagah. malah kerana kegagahan beliau digelar Hasyim Bazooka. ya bukanlah beliau gagah di medan perang. perang apa? mendengar ganyang Malaysia pun beliau terasa mahu lari ke Republik Singapura. bukan gagah itulah, Hasyim Bazooka gagah dengan kejantanan beliau.

dalam Kampong Seri Merenek siapa tidak kenal Hasyim Bazooka? mendengar namanya saja sudah pastilah semua wanita tak kira usia bertempiaran lari bimbang diroket Hasyim lagi. pendek kata Hasyim Bazooka tidak mengenal mangsa. anak dara sunti, tunang orang, bini orang, nenek orang habis semua jadi lauknya.

tinggallah satu-satunya anak dara di dalam kampung itu. si jelita, bermata bulat berambut ikal hitam berkilat guna-jari-pun-boleh. namanya Midah Lenggok. memang sudah menjadi nawaitu Hasyim Bazooka bahawasanya Midah Lenggok akan menjadi mangsa terakhir beliau dalam kampung ini.

Midah Lenggok pula entah kenapa sepertinya tidak takut dengan Hasyim Bazooka. selamba dia melintasi Hasyim Bazooka di kedai runcit Wak Norman. orang-orang kampung berpangkat ahli mesjid juga boleh meleleh ayer liur, inikan pula bila Hasyim Bazooka yang terlihat dia. bukan setakat meleleh ayer liur malahan berdarah hidung melihat keanggunan Midah Lenggok yang berambut siput tinggi berbaju kebaya Kota Bharu warna putih gading.


bersambung...


pasca-valentain : bilik sewa

4

Iklan bilik sewa itu tiada gambar, tiada harga, tiada tempat, tiada nama. Yang ada cuma nombor talipon. Setelah berminggu mencari, Samael Jiwa agak akhirnya dia telah berjumpa dengan sebuah bilik murah yang berjarak lebih kurang sepelaung dari tempat kerja barunya. Susah kalau tak berkenderaan di kota keriangan ini. Samael Jiwa berjanji dengan tuan bilik itu (seorang perempuan, harapnya cantik) untuk bertemu di Paylessbooks Amcorp Mall. Samael Jiwa tiba setengah jam lewat daripada yang dijanjikan kerana tren rosak di Setiawangsa. Namanya Mariam. Sama macam nama nenek aku, gelak Samael Jiwa dalam hati. Tapi cantik juga orangnya. Tidaklah cantik sampai tak berkelip mata Samael Jiwa memandangnya tapi oklah, manisnya ada. Di celah-celah rak buku sedikit berhabuk, Mariam mengeluarkan kunci dari kocek belakang jeans kemudian membuka satu-satunya pintu di dadanya, sedikit ke kiri. Lompong saja dalamnya. Katanya inilah bilik yang dia nak sewakan, sorilah sebab sedikit berhabuk. Ok ke tak?


Pulau Tunggal

0

Kita tak perlu pemerintah,
hanya pengurus utiliti

Tenaga elektrik, air bersih
barangan runcit, cara komunikasi
cara pengangkutan dan perumahan.

Bukan jari menunding,
menentu yang baik dan buruk,
betul mahupun salah.

Jari-jari yang menulis undang-undang,
menjaga kepentingan yang ada dari yang tiada,
melindungi yang sedikit dari ramai,
mendaulatkan yang mulia dari kebiasaan,
bermula dengan penerimaan kemiskinan sebagai satu cara hidup.
Kita mesti menjadikan dunia ini selamat untuk kemiskinan
tanpa pergantungan kepada pemerintah.

Kita tak perlu banjaran bayangan terlukis di peta dunia
yang memisah manusia sejagat.
Banjaran berbatu granit pun dibuat terowong
dengan kurnia akal tercipta
kerna tak semua tanahnya subur dan kaya
biar manusia ini bebas bercinta.

Pekerjaan tidak lagi munasabah,
pekerjaan kini sepatutnya usang.
Kita telah mencipta mesin untuk melakukannya untuk kita
jentera dan mesin yang maju
di perkilangan atau lombong.
Mengapa masih lagi masa berkerja itu sama?
Mengapa masih gaji itu rendah?
Mengapa masih harga barangan makin mahal?

Sekarang kita telah tidak perlu berbuat apa-apa
Apa yang kita akan lakukan?

Melihat pada peta dunia geodesik Fuller,
kita lihat bahawa Bumi adalah sebuah pulau tunggal.
Kita mesti memberi semua orang apa yang mereka perlukan untuk hidup
dalam apa jua cara yang mereka mahu.


01 - DO YOU KNOW HOW MANY ROSES DOES A WOMEN NEED?

0

__This is written by an anonymous.

Firdaus Mike May 13, 2009

Kathrin always spends time in the UM park. She remembers the way to the park, the way in the park and the way out of the park. She remembers the park like a book. If she got blindfolded, she could easily went round and round and out of the park, without hitting any trees, stones or obstacles. It's been too long damn years she went to that bloody park. But this time around, she went to the park with sudden urge in her blood racing her passion. She miss him. She miss him sorely. She miss his face, that dearest face, that face she ever love for all that she ever cares.

She usually arrive at the park on a slightly late evening.
She often spends the time looking onto her reflection on the water.
It was yesterday she remember one story Zira told her quite long time ago.

Kathrin  : Hey Zira, what are you reading there?
Zira : Kathrin, do you know the story of Narcissus?
       
It was this story of a very beautiful child, Narcissus, who is very beautiful that everyone sees will feel so tender to him. He was so beautiful and lovely that one day, a timid and shy angel fell in love with him. Her name was Echo. But Narcissus, knowing he had this beautiful look, hurtfully rejected Echo. Narcissus had played with her affection, so much that Echo prays with her cries, "Oh God, let Narcissus fall in love with another, but unable to gain his loved ones." And so one day, Narcissus went to a pond of water, he wanted to quench his thirst, and suddenly fell in love with a shadow of himself. And somehow, he was too astounded by his reflection, not moving nor eating nor drinking for days, that in the end he was dead, sitting down looking at his own beautiful reflection.

Kathrin look upon the reflection in the water.
She couldn't see her reflection.
All she could see is his face.
That dearest face of his.
Those angeleyes.

Icicles melt in her eyes.
Teardrops flows from her eyes down to her cheek.
She missed him sorely.

Her thought flows emotionless to that break-up time.
The same teardrop on the heat of a confession she once had.

Ex-fiance : Please, I have to go. You have to let me go.
            She's waiting for me there.
            I'm sorry but I have to go.

He let go of her hand.
Her hand drops dead and cold.
Under the spell of a break-up, her hand, her teary eyes, her heart all drop dead and cold.

She shouldn't have look deep into those angeleyes of his.
Her heart drop dead and cold looking at those beautiful reflection of yesterdays.
Sometime she wishes she could drown there, like old poor Narcissus.

Everybody in the goddam Dept notices Kathrin's eerie behaviour of walking around the park after work, ever since she came back from her Masters study in Australia.

It was around that time however, my friend from the good old folks, Nash, took an interest in jogging.

Mickey : What? I suppose that we have a football game today. You want to change plans
         to go out jogging instead?

Nash : I don't know Mickey. I guess football is too tough for my crippling legs.
       You know I once hospitalised for this injury, didn't you? Hell, you were the
       one who sent me to UMMC, you forget ah, old Gorilla?

I just let it go. Swell, I don't wanna waste time arguing with Nash. it's tiring to argue with someone who have Masters from Australia, they will always attack you back with facts.

It was after few days that I realised the timing for old Nash evening jog perfectly coincides with the time Kathrin spends the time in the park sulking. i guess stars in heavens above does have a perfect constellation, perfectly aligning each other, just the way Nash and Kathrin does.

And perfect aligning that was, when one day, Nash turns up in the room with a bouquet of roses.

Mickey : I suppose those roses are needed to supply you oxygen while you're jogging ah?

Nash : Mickey, give me a break.

Mickey : It's pretty weird for a guy to go for jogging to bring those anyway.
         Anyway, if you want to bring that, you don't need to bring that much.
         Women does not need that much of roses, you know.

Nash : what do you mean? how many roses does a women need anyway?

Mickey : I won't tell you how many. (I wouldn't know either for godsake)

It was unlucky for Nash that day, he forgotten to bring those roses. He was pretty late for his usual evening jog though. He had trouble, as I accidentally put a glue in his hair gel. He always gel his hair when he went to those evening jogs.

It turns out it was unluckier for Nash the day after.

Somehow out of a blue, there turns out to be another Kathrin's admirer.
And this idiot somehow bend his knees and produce a bouquet of flower to her, in front of everybody
in the goddam Eng. Fac. canteen. The situation normally occurs in Korean TV series, I presume.
To be honest, it was a sore sight.

Idiot : I don't mean to embarass you or what. I'm really sorry for it.
        Please don't misunderstand me, Miss. I hope I don't sound desperate. 
        I suppose I am, really.

That dickhead turns out to be one of the most idiotic students in Eng. Fac.

Kathrin politely reject the invitation. Everybody in this planet earth, except that moron, knew exactly what Kathrin was feeling. It was embarassing, of course. She just wished that idiot had never been born.

No, women does not need a bouquet of flowers given to her at a stinking canteen. Noted.

If I was Kathrin, I guess I would probably drop dead.

Nash almost give up knowing the news. Somehow, I suspiciously suspected he might do the same.
I think it was lucky his attempted self-assassination didn't take place.
I wouldn't told them he was a friend of mine if anybody asks.

Nash and I had dinner that night, and somehow we were watching this scene from a movie in 
the Mamak stall.
The movie was "Fall".
There's a scene in the movie, where the hero sends 1000 red roses to the heroine.
Oh great.

We procede next morning with that moronic idea.
It should be fun I guess, what the hell.

I called this shop in Kajang, where dear Mother always buys roses for herself at every lovely occasion she can think of. I manage to get a discount. Oh, this roses affair is making a big hole in our wallet. Basket.

We came out that night, with 1000 flowers, decorating the room for Masters student.
We placed roses here and there. If we had a ladder, we might glue it to the ceiling for godsake.
I even had an idea of becoming a red roses decorator for newly weds for future plans.
Damn, I should stick to engineering for godsake.

Nothing happens the next day. Kathrin had a MC. I guess she still couldn't stop vomiting after that red roses incident. Ah hell, I pity her as I wonder what'll happen to her if she sees this.

The fact is, nothing happens either the next day. Kathrin hardly notices the flowers when she enters the room.
Old Nash has given up by this time really.
1000 flowers didn't do the trick.
I guess we should have claim the money from the Dept for the red roses decoration of the
Masters student room.

Time passes by, day by day, months by months.
She still sulks.

Then one day, I think God is sympathetic enough to answer our question, and probably wanted to stop that eerie sight of a girl sulking at the lake of UM park.

We received an e-mail from our friends the old folks.
To be honest, it was nothing grand.
It was just a picture of a hamster wearing a hat made from red rose.
It was lovely and cute for the feminist.

I don't know what happens, but old Kathrin laugh madly when she sees that picture.
She says it was cute and funny.
We were dumbfounded anyway.
But as friends, we were glad.
It was the first laugh that she had for months.
At least in front of us.
When she smiles that time, I couldn't help but noticed both her eyes sparkled.
It was full of light.

She did stop going for her eerie walk at the park that day onwards.
I guess the sulking did stop.

And from the day onwards, everybody who enters the Masters Room couldn't help but noticed
Kathrin's computer desktop.
It was that picture of a red rose glued to a head of a poor hamster.

And to the question, how many roses does a women need? 
The fact is, the numbers doesn't even counts.
Just enough roses to stop icicles melt from their eyes, I guess. 

To be continued.


Buku buku wajib selak Mac ini!

7



"Batu Ketiga Dari Matahari adalah buku untuk insani patah hati/stress bekerja yang mabuk dalam dunia sendiri. Realitinya hidup ini sesak dengan kegampangan, yang kita cuba-cuba jernihkan dengan akal pemikiran, rawak masa lepas tidak ketinggalan untuk memperkotak-katikkan diri kita yang sekarang, maka ini lah buku yang penuh dengan dosej pelangi lapan warna yang barangkali berbaloi untuk dibaca-baca ketika menunggu bas/LRT/komuter mahu pun tengah bersesak-sesak di atas jalan raya yang penuh kereta kerana buku ini kaya dengan 48 fiksyen pendek dan ada juga yang panjang-panjang" - Luc Abdullah

Sebagai salah seorang pekerja Kerat Studio yang telah berjaya mengintai semua karya penulisnya, saya dapat katakan beli 1 buku ini seolah olah anda telah membeli 8 buku yang berbeza beza!



Buku yang tajuknya jika dibaca secara literalnya bermaksud "saya jatuh" ini benar benar menulis tentang jatuh. Semua penulis jatuh, tak ada seorang pun dalam buku ini tiba tiba rebel mahu melawan arus dan menceritakan tentang kebangkitan. Kalau jumpa, koyakkan muka surat itu dan simpan untuk diselitkan dalam buku buku dalam siri IRise The Chronologies yang seterusnya kerana setiap satu daripada buku buku dalam siri ini adalah langkah langkah dalam melalui realiti percintaan. Jatuh, kesat air mata, dan bangun!

Tahukah anda kalau anda membeli kelima lima buku ini (yang diterbitkan secara berperingkat) dan menyusunnya di atas rak buku, anda akan dapat melihat huruf huruf di tepi buku buku itu membentuk perkataan I R I S E? 




KOPI ialah kumpulan 19 cerpen Fixi yang diilhamkan oleh minuman yang adiktif ini. Ada yang manis, ada yang pahit, dan sudah pasti ada yang kaw-kaw. Buku ini dicetak hanya sekali pada Mac 2012 dan 1,500 keping dihasilkan. Ia tidak akan dijual di kedai-kedai buku tapi hanya online di fixi.com.my (dan Amazon.com untuk pembaca oversi) dan di events seperti pesta buku. 

Saya telah membaca sedutan sedutan muka surat pertama hampir semua 19 cerpen dan sebagai seorang penagih kaffein, saya merasakan buku ini adalah sebuah buku mesti beli. Lihat saja senarai judul dan penulis cerpen di bahagian info halaman facebooknya.





Sinopsis - Faris merupakan seorang yang dilahirkan bijak, tetapi atas kesempitan masa mak ayah, dia dibesarkan bersama nenek yang pakciknya seorang pendera. Dari sini, dia mengenal Jack, yang membawanya ke negara Delta, dimana dia ada misi untuk membunuh seorang pemimpin negara musuh. Tamat persekolahan dan menceburi bidang teater, dia bertemu dengan Adleen, seorang pakar psikologi. Semua baginya logik walaupun mungkin tidak bagi orang lain. Dan bila pakciknya yang mendera itu mati dalam keadaan tragis, sedikit demi sedikit terbuka cerita – antara dua; yang mana pasti, yang mana hanya bayangan mimpi.

Jangan risau, menurut penerbit, buku ini dijaga kualitinya dan lebih baik daripada buku Awek Chuck Taylor. Saya berpendapat cover novel Bayang ini amat mencurigakan dan berharap perasaan ingin tahu yang timbul daripada melihat cover novel ini dapat membuatkan orang ramai membeli buku ini.





"Bohemian adalah istilah untuk menyebut orang dengan gaya hidup artistik, menempatkan kebebasan ekspresi diri di atas segala keinginan lain, termasuk kekayaan, dan status sosial. Istilah ini berasal dari Perancis pada abad ke-19 karena masuknya orang gipsi yang diyakini berasal dari daerah Bohemia di Republik Ceko. Banyak penulis, seniman, penyair, dan filsuf menjalani serta menganjurkan gaya hidup bohemian di Paris abad ke-19. Ubat-ubatan, alkohol, dan gaya hidup yang lebih bebas terhadap ekspresi seksual dianggap sebagai bagian dari subkultur ini. Karena sering kekurangan uang, kaum bohemian umumnya tinggal di daerah perumahan murah di pinggir kota." - hasil carian google. Kalau pergi tengok info buku pun cuma tulis - Ini novel tentang seorang Bohemian, dan saya yakin sememangnya indo pendek tersebut menggambarkan keseluruhan isi buku ini.

Novel pertama Selut Press dan untuk novel ini, tajuknya pula  membuatkan wang kertas yang berada di dalam poket terasa seperti ditarik tarik keluar. 


Berminat? Klik tajuk buku untuk pergi ke halaman facebook buku buku ini, dan cara cara untuk membelinya ada disitu. Selamat membaca!

by zoul yazix, Saturday, 3 March 2012


Post navigation