#ZineUntukGaza 101




1. Apa itu zine.

    Zine yang datang daripada perkataan fanzine atau magazine bermaksud satu buku/majalah/lampiran kecil     yang dibuat dengan sendiri dengan kos yang murah. Terdapat pelbagai jenis zine seperti punk rock zine,   literature zine dan sebagainya. 


2. Apa yang berlaku di Gaza.

 *facepalm*

3. Apa itu #ZineUntukGaza?

    Zine untuk Gaza adalah sebuah zine yang akan dibuat khas untuk menunjukkan sokongan pada saudara  kita di Gaza dan beri kesedaran pada sesiapa yang membacanya. Di dalam zine ini, insyaAllah akan diisi dengan pelbagai karya yang terdiri daripada puisi, cerpen, lukisan, illustrasi, catatan dan sebagainya.

 [buat masa sekarang kami terima banyak puisi, jadi mungkin awak boleh tulis cerpen?]

4. Macam mana nak sumbang karya?

    Hantarkan karya awak ke zineuntukgaza@gmail.com. Kalau malas nak email boleh mesej ke page fesbuk  Zine Satu Malam pada 21 November. 

5. Ada syarat tak untuk sumbang karya?

    Ada. Pastikan karya awak tak mengandungi mesej kebencian yang melampau, kata kata kesat dan  sebagainya. Ejaan yang budak tadika pun tak buat seperti apew, sanad, pom dan sebagainya juga dilarang sama sekali. Jangan hantar link blog.

6. Apa yang akan berlaku bila dah siap?

    Bila dah siap zine ini akan diterbitkan dalam bentuk PDF dan boleh dimuat turun dengan percuma. Kami juga mengalu alukan sesiapa sahaja untuk mencetak dan mengedarkannya kepada orang ramai. Jika anda berniat untuk menjualnya, pastikan SEMUA keuntungan akan disalurkan ke mana mana tabung untuk GAZA yang dipercayai.
Sumbangan boleh dibuat ke dalam akaun di bawah:

1. Aqsa Syarif Berhad
5515 7500 4299 (Maybank Islamic)
12 092 01 003490 4 (Bank Islam)
kemudian sila maklumkan beserta slip deposit kepada:
admin@aqsasyarif.org.my
Tel: +603-8733 4636
Faks: +603-8734 9636
 7. Boleh layari hashtag #ZineUntukGaza di twitter.

by zoul yazix, Monday 19 November 2012