Ulasan Ringkas: Zine Negeri Darul Beruk (Zulhilmi Yazix)

Hai. Saya baru selesai membaca zine Negeri Darul Beruk oleh Zulhilmi Yazix. Saya beli dengan harga RM5 dan berjanji dengan penulisnya untuk menulis ulasan. Walaupun malas, namun janji tetap janji dan ini ialah ulasan ringkas saya mengenai zine ini.

Kata penulis, Negeri Darul Beruk (NDB) ialah sebuah tulisan eksperimental. Dari segi garapan cerita, saya tak nampak pula apa yang eksperimentalnya. Jika eksperimental yang dimaksudkan ialah peralihan penulis dari menulis cerita super mikro pada sebuah cerita sedikit panjang, maka penulis berjaya melakukan transisi ini dengan baik.

Tanggapan awal dari tajuk dan prolog-nya, NDB kelihatan seperti sebuah fiksyen surreal (jenis bacaan kegemaran saya). Akan tetapi sepanjang pembacaan perenggan ke perenggan, tanggapan kasar ini mula berubah bentuk- ia tidaklah terlalu absurd macam yang dijangkakan. Beruk-beruk bertali leher, pokok besar di tengah padang, lelaki tua berperut buncit; subjek-subjek ini bukan sekadar mainan imaginasi penulis (seperti yang kerap wujud di dalam cerpen-cerpennya yang terdahulu). Ia juga bukan imbuhan uncanny yang dibuat-buat. Subjek-subjek ini ialah satu simbolik pada sebuah kritikan sosial. Merujuk apa yang terjadi pada pokok besar di tengah padang di akhir cerita, pada pendapat saya, kritikannya bernafaskan politikal.

Penulis juga berjaya menyelitkan topik-topik menarik tanpa menjauhkan pembaca dari cerita utama. Ia adalah selingan yang membantu pada pemahaman latar dan karakter di dalam NDB;- perbezaan penulisan antara sajak, cerpen dan novel, tips menyiram pokok dan seni penglipur lara antara perkongsian yang saya sangat hargai.

Konflik di dalam NDB dibawa dan disatukan dengan baik, namun klimaks kelihatan terburu-buru dan kurang perinciannya jika dibandingkan dengan bab-bab terawal. Merujuk apa yang terjadi pada pokok besar di tengah padang di akhir cerita, saya tidak pasti sama ada apa yang saya simpulkan usai pembacaan adalah sama dengan mesej yang cuba disampaikan penulis. Penamatnya memerlukan pembaca berhenti membaca untuk berfikir sejenak di beranda rumah melihat langit sambil menghisap rokok (atau gula-gula getah jika anda cuba untuk berhenti merokok). Ia tidak disampaikan dengan jelas. Sengaja dibikin begitu mungkin.

Okay yadayadayada, malas saya semakin teruk dan saya ingin tamatkan ulasan ini. Selamat membaca.





In by m o y a, Monday 25 January 2016