Review ringkas pasal Lelaki Eksistensial


apa yang eksistensialnya lelaki eksistensial? tapi macam yang ada tertulis dalam novel ni, kalau nak tulis buku falsafah memang tak laku lah. pertama sekali bila aku baca tajuk aku rasa ending cerita ni sama ada bunuh diri atau gila, mungkin aku terikut-ikut filem 'into the wild' , sebab jawapan kepada persoalan eksistensial biasanya dijawab dengan 'masalah manusia adalah manusia', penghujung persoalan adalah mati dan kerana tengelam dengan persoalan terus jadi gila. mungkin dari segi moraliti karakter ni mengambarkan eksistensialisme dengan moraliti seperti stirner dan polyamori seperti emile armand. penghujung cerita, karakter utama jumpa dengan jawapan dengan konform dengan masyarakat, tetapi tanpa moraliti, id atau kemahuan karakter hampir semuanya dipenuhi. persoalan yang ada berkisarkan tentang kewujudan sosial manusia belum lagi kewujudan manusia itu sendiri juga mungkin penghujung novel bukan bunuh diri atau gila.

tertulis di dalam novel ni, kerajaan dan parti yang memerintah untuk terus berkuasa, mereka perlu wujudkan dalam minda, momok atau spectre untuk terus berkuasa. untuk terus dapat memenuhi kemahuannya, karakter ini seperti menyalahkan momoknya, sofia. dengan sofia menjadi momok, kemahuannya terus berkuasa. karakter ini tak akan tua atau mati dengan persoalan 'kalaulah aku...' dan itu apa yang ramai orang meyesal kerana moral. ada yang tertanya kenapa karakter ni tak pernah kantoi? hahahaha bagi aku karakter ni menjaga individualiti dia walau apa pun, tak perlu menjadi watak yang berbeza dengan wanita yang berbeza dan barang peribadi kekal peribadi bukan seperti kebiasaan sampai password fb pun nak kongsi, bbm mamat ni aku rasa tak pernah sorang pun sentuh.

fakta dan sedikit quotasi falsafah menarik minat pseudo-intelektual dan hipster separuh masak macam aku untuk baca buku ni, aku selak terus nampak nama peter kropotkin terus buka wallet. hahaha. fakta semuanya disusun dengan lawa dan hip, tidak terlalu berat dan kena dengan jalan cerita. bahasa yang diguna macam ditulis sambil menunding jari tengah kepada penulis dan penguna bahasa tinggi seperti puan ainon. penceritaan first person yang berjaya, teliti dan kesimpulannya memang kena sangat lapan minggu top 10 kinokuniya.